Fordon

Boston Powers bilbatterier döms ut i test

Boston Powers blå datorbatteri Sonata 4400 och den nya bilbattericellen Swing 4400. Foto: Lars Anders Karlberg
Christina Lampe-Önnerud, grundare av batteriföretaget Boston Power, är pressad efter den svenska utvärderingen av Boston Powers bilbatteri Swing 4400. Foto: Lars Anders Karlberg
Christina Lampe-Önnerud kör själv den batterikonverterade firmabilen Ford Escape som drivs av 1 000 Swingceller. Swingbatterierna används även för det svenska elbilsprojektet Saab 9-3 ZE (zero emissions). Foto: Boston Power

(Uppdaterad version) Boston Powers hyllade elbilsbatteri Swing håller inte måttet. Det visar långtidstest vid ett ansett svenskt testcentrum. Batterierna tappade en tredjedel av kapaciteten redan efter 600 urladdningar.

Publicerad

Boston Power ingår i det svenska elbilsprojektet 9-3 ZE Saab, där 100 bilar byggs om för eldrift med hjälp av 86 miljoner kronor i statligt stöd.

Företagets batteri har valts för att det är energitätt och ska ha lång livslängd.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här