BMW:s lösningar ska göra el-scootern säker

2020-08-10 15:31  

Tillverkaren har tagit fram ett antal koncept som skyddar föraren. BMW:s takförsedda el-scooter erbjuder bland annat sidokrockkuddar och fyrpunktsbälte.

Unga människor som inte har tagit körkort är hänvisade till egna transportmedel som ger en långt sämre säkerhet än vad en modern personbil skulle erbjuda. Det visar exempelvis den tragiska olyckan i Täby nyligendär en polisbil krockade med en mopedibil och en 18-årig kvinna i fordonet omkom.

På två hjul är man vanligtvis helt oskyddad, men nu presenterar BMW skisser på en el-scooter som med ett antal nya patent ska göra resorna säkrare. Det rapporterar Electrek.

I början av 90-talet lanserade företaget modellen C1, den första mc:n med ett tak. Deras nya prototyp har på samma sätt en överbyggnad som sträcker sig från vindrutan och går ner i ramen bakom föraren.

Den utgörs av två kolfiberbågar, ett materialval som ska minska den högt placerade vikten och samtidigt ha styrkan för att agera störtbåge vid en olycka. Föraren sitter fastspänd med ett fyrpunktsbälte.

Har krockkudde

Taket har ett antal deformationszoner som låter det tryckas ned mer än en halv decimeter, detta för att absorbera energin vid en kollision där scootern glider liggande och träffar ett föremål eller fordon med taket.

Fyrpunktsbältet öppnar också för att använda sidokrockkuddar som går från förarens fötter och upp till axelhöjd. Till detta kommer en kudde som blåses upp bakom sätet för att skydda mot krafter bakifrån. Genom att sätet sitter samman med taket snarare än att vara fäst vid ramen så kan störtbågen tillsammans med framruta och krockkuddar tas av.

Störtbågen med sin ruta utgör onekligen ett vindfång, men precis som vissa moderna flygplan har winglets för att minska sina vingspetsvirvlar sitter en virveldämpare på varje sida av scooterns tak. De styrs automatiskt av mjukvara för att motverka den vind som träffar taket och förbättra aerodynamiken.

John Edgren

Mer om: BMW Elscootrar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt