BMW-chef: Elbilar kommer alltid att vara dyrare

2018-10-10 06:00  
BMW:s utvecklingschef Klaus Fröhlich med en konceptmodell av i8 Roadster. Foto: BMW

Lägre totalt utsläpp – men högre prislapp. Enligt BMW:s utvecklingschef kommer elbilar alltid vara dyrare än fossildrivna modeller.

Kommer elbilen alltid vara det dyrare alternativet? Enligt BMW är svaret på den frågan ja. Det framgick då australiensiska News intervjuade företagets utvecklingschef.

Klaus Frölich ansåg att det inom nuvarande teknik inte finns ekonomiskt utrymme att bygga riktigt billigt. Faktum är att han svarade ”aldrig” på frågan om när batterielektriska bilar kommer nå prisparitet med fossildrivna.

Skälet till den pessimistiska prisförutsägelsen är batterikostnaden. Enligt BMW-chefen kostar litiumjonbattericeller mellan 100 till 150 euro per kWh.

– Det är enkelt. I en elbil med 90 till 100 kWh batteripack så utgör bara cellkostnaden mellan 10 och 25 000 euro. Du kan producera hela bilar till den kostnaden, sade Frölich till News.

Läs mer: Toyotas upptäckt gör elbilars motorer billigare

Vidare tror Frölich att litiumjonbatterierna kommer att vara fortsatt dyra – eftersom efterfrågan överstiger tillgången. Lägg till att det även gäller i råvaruledet där vissa metaller är en bristvara.

– När alla vill ha kobolt, då kommer priset på kobolt inte att gå ner – det kommer att gå upp, sade han.

Kobolt spelar en stor roll

Men trots en negativ inställning till prisutvecklingen så ämnar BMW utöka paletten med batterielektriska bilar de kommande åren. Därtill jobbar man hårt på att säkra tillgång till just kobolt.

BMW:s oro står dock i bjärt kontrast till vissa andra biltillverkare. Volkswagen är övertygade om att när de lanserar sin nya elbilsplattform, redan 2019 – kommer de första modellerna på denna ha prisparitet med en jämförbar dieselbil.

Läs mer: VW-chefens oro: Elektrifieringen dyrare än beräknat

Och när det gäller kobolt är det ett känt problem i branschen – därför går utvecklingen mot att få ner andelen, eller eliminera behovet av ämnet. Ett exempel där är Tesla som lyckats få ner andel kobolt rejält.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

AI Pension

Debatt