Biltillverkaren har ökat mest i Sverige

2018-06-21 06:00  

Volvo Cars växlar upp på årets lista över svenska teknikföretag som satsar mest på forskning och utveckling. Inget annat bolag har ökat lika mycket som den svenska biltillverkaren.

Få svenska bolag har satt så aggressiva mål som Volvo Cars. Redan 2025 ska hälften av alla fordon företaget säljer vara elbilar. Samma år ska var tredje såld bil vara självkörande på nivå fyra. Det här meddelade vd Håkan Samuelsson i början av juni.

Satsningen kräver ny teknik och ny kompetens. Det är också en förklaring till varför Volvo ökar kraftigt i FoU-ligan, Ny Tekniks genomgång av forskning och utveckling hos de största svenska bolagen.

Läs mer: Ericsson störst på forskning och utveckling i Sverige

Bara det senaste året har Volvo ökat antalet FoU-anställda med 1 570 personer. På fjolårets lista hade bolaget 5 200 som jobbade med forskning och utveckling. I år är det 6 770. Ytterligare 400 ska anställas inom kort. Ericsson är fortfarande större, men Volvo har knappat in rejält.

– Vi investerar mycket i nya teknikområden och produkter som elektrifierade bilar, självkörande bilar och uppkoppling. Den investeringen resulterar i anställning av kompetens, säger Monika Franke, hr-chef för forskning och utveckling på Volvo Cars.

En stor del av tillväxten beror på att Volvo Cars behöver en annan typ av ingenjörer än tidigare, nämligen de som kan programvara. Det är ett behov de delar med många andra företag på listan och det råder därför hård konkurrens om kompetensen.

Läs mer: Ericssoningenjör: ”FoU är motorn i ett företag”

– Vi har varit väl förunnade med att vi har stor attraktionskraft både i Sverige och internationellt, vilket har möjliggjort denna kraftiga tillväxt. Det är dock i dag svårt för alla att rekrytera mjukvaruingenjörer, säger Monika Franke, som också radar upp några av de specifika områden Volvo Cars är ute efter:

– Datavetenskap, som till exempel maskininlärning, och system- och ux-utvecklare samt interaktionsdesign.

Varifrån hämtar ni kompetensen?

– Vi rekryterar globalt, cirka 60 procent av dem som söker jobb till oss är sökande från utanför Sverige. Vi rekryterar från alla delar av världen. I Sverige är naturligtvis Chalmers i Göteborg viktig för oss, men vi attraherar duktiga personer från alla tekniska lärosäten. År 2016 öppnade vi också ett utvecklingscenter i Lund som dubblat sin personal sedan dess. De startade med 35 personer.

Om en blivande ingenjör ser Volvo som sin drömarbetsplats, vilken kunskap måste den i så fall besitta?

– Vi söker drivna ingenjörer som vill göra en verklig skillnad. Ingenjörer som kommer till oss ställs inför så många omvälvande teknikförändringar och möjligheter att de vi söker bör vara nyfikna och kreativa personer som vill vara med och förändra mobilitet i grunden, säger Monika Franke.

Tidigare i år blev Volvos XC40 utsedd till Årets bil i Europa. Det är första gången sedan den prestigefyllda listan startade 1964 som en svensk bil får utmärkelsen. Som om inte det vore nog utsågs Volvo XC60 kort därpå till World Car of the Year.

Läs mer: Sverige tvåa i OECD-ländernas forskningsliga

I fjol gjorde Volvo Cars en vinst på drygt 14 miljarder kronor. 2018 har inletts lovande: under första kvartalet ökade försäljningen med 14,1 procent.

I mitten på juni meddelade det svenska bolaget att de investerat i amerikanska startupbolaget Luminar, som enligt egen utsago gör den första lidarsensorn som kan ”leverera den prestanda som krävs för att möjliggöra säker och pålitlig uppfattningsförmåga”.

Vägen mot elektrifiering och autonomi

Idén om en svensk biltillverkare uppstod när två gamla SKF-kolleger, Gustaf Larson och Assar Gabrielsson, stötte på varandra på restaurang Sturehof i Stockholm. Året var 1924. Volvo grundades dock inte förrän 1926, så om målen kring elektrifiering och autonomi uppnås 2025 sker det lagom till hundraårsfirandet.

Sedan åtta år är kinesiska Zhejiang Geely Holding Group majoritetsägare i Volvo Cars.

Volvo har sitt huvudkontor och en monteringsfabrik i Torslanda på Hisingen i Göteborg.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt