Biljättens scooter har nivå 2-teknik

2020-12-23 11:00  
Foto: Spin

2-hjulingens ai kan bromsa din framfart om det är folk på trottoaren. El-scootern med automationsteknik på nivå 2 har utvecklats av Fords division för mikromobilitet.

Automation på nivå 2 är redan ett faktum i många av dagens bilar. Det handlar om så kallade ADAS – advanced driver assistance systems. Tekniken omfattar bland annat adaptiv farthållare, där bilen automatiskt kan accelerera och bromsa för att hålla avståndet till andra fordon. Detta tillsammans med förarstöd som kan ta över ratten, men då endast för vissa delar av körningen, som att hålla bilen inom sitt körfält. Här ingår även parkeringsassistenter. Föraren måste hela tiden ha kontroll över fordonet.

Få andra transportmedel har kommit lika långt inom teknikområdet, men nu ska Fords division för mikromobilitet introducera en el-scooter med automationsteknik på nivå 2. Den har utvecklats av Spin, biljättens underbolag med bas i San Francisco. Av förklarliga skäl levereras inte samma förarstöd som i en bil, men "Spin Insight Level 2" sägs i realtid kunna läsa av och förstå sin omgivning. Det skriver Spin i ett pressmeddelande.

Sakta ner vid fortkörning

På scootern finns en kamera tillsammans med en rad sensorer, samt den dator som hanterar informationen. Förarstödet ska bland annat kunna sakta ner 2-hjulingen om föraren exempelvis kör för fort på en trottoar med fotgängare,

– Vi bygger ADAS för mikromobilitet. Spin Insight Level 2 är designad för att skapa en säkrare körupplevelse, med potential att låsa upp allt från att sänka farten på trottoarer till ett framåtriktat kollisionsvarningssystem, säger Spins vd Derrick Ko.

Tekniken utgör frukterna av bolagets nyligen utannonserade partnerskap med Drover AI och deras PathPilot-teknik. Med maskininlärning kan de lära ai-plattformen att upptäcka allt från olämplig körning på trottoarer till att hitta parkeringsplatser – detta med en träffsäkerhet som överstiger 95 procent.

Får köra i New York

Nu har Spin sökt tillstånd från New York City för att få köra med sitt fordon på gatorna. Ett incitament för storstaden är att scooterns ai kan användas för att kartlägga körmönster som avslöjar var hur 2-hjulingar använder cykelbanorna, var man kör mycket på trottoarer och om detta i sin tur kan bero på skador som gör cykelbanan olämplig – samt var det förekommer trängsel. Scootern ska släppas i USA, Storbritannien samt på andra onämnda marknader under 2021.

John Edgren

Mer om: Elscootrar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt