Fordon

Biljättens scooter har nivå 2-teknik

Foto: Spin

2-hjulingens ai kan bromsa din framfart om det är folk på trottoaren. El-scootern med automationsteknik på nivå 2 har utvecklats av Fords division för mikromobilitet.

Publicerad

Automation på nivå 2 är redan ett faktum i många av dagens bilar. Det handlar om så kallade ADAS – advanced driver assistance systems. Tekniken omfattar bland annat adaptiv farthållare, där bilen automatiskt kan accelerera och bromsa för att hålla avståndet till andra fordon. Detta tillsammans med förarstöd som kan ta över ratten, men då endast för vissa delar av körningen, som att hålla bilen inom sitt körfält. Här ingår även parkeringsassistenter. Föraren måste hela tiden ha kontroll över fordonet.

Få andra transportmedel har kommit lika långt inom teknikområdet, men nu ska Fords division för mikromobilitet introducera en el-scooter med automationsteknik på nivå 2. Den har utvecklats av Spin, biljättens underbolag med bas i San Francisco. Av förklarliga skäl levereras inte samma förarstöd som i en bil, men "Spin Insight Level 2" sägs i realtid kunna läsa av och förstå sin omgivning. Det skriver Spin i ett pressmeddelande.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här