Bilen som lyfter över köerna

2009-04-29 15:33  
Pal-v

En flygande bil kan bli verklighet redan 2012. Pal-V Europe går lika fort på vägen som i luften. Hollands kommunikationsminister har fått se den.

Pal-V är en blandning mellan bil, motorcykel och autogyro, ett fordon som erbjuder den täckta bilens bekvämlighet, körstil som en motorcykel och framkonlighet som en flygfarkost.

Entreprenören John Bakker kallar sitt fordon Pal-V, personal air and land vehicle. I veckan presenterade han en prototyp av fordonet för den holländske kommunikationsministern.

Det trehjuliga fordonet, framtaget av Carver, körs på väg som en motorcykel. I kurvorna tiltar det inåt upp till 30 grader. Toppfarten på väg är 180 km/h.

Väljer man att ta fågelvägen fäller man ut rotorn på taket och den skjutande propellern i aktern. Vägfordonet förvandlas till en autogyro (gyrokopter), d v s rotorn drivs inte av en motor utan roterar av fartvinden vilket ger lyftkraft.

Pal-V behöver en startsträcka på 180 meter för att nå 15 meters höjd. Autogyron är sedan tänkt att färdas på max 1500 meters höjd.

Maxfarten är 185 km/h, med en marschfart på 150 km/h blir räckvidden 450 km.

Utvecklarna i bolaget med samma namn som fordonet hoppas att myndigheterna i Europa kan ta fram regler för hur ett flygande vägfordon får framföras. Nästa år vill man börja med flygförsök och året därpå förbereda för serieproduktion.

Kunder tror man i en första omgång kan vara polismyndigheter, brandförsvar och sjuktransporter. Men i ett senare skede ser man även en kundkrets bland privatpersoner.

Robert Dingemanse vid Pal-V hävdar att en gyrokopter är mycket lättkörd. Företaget kan tänka sig att bygga 20 - 30 övningsfordon där bilförare får lära sig att ratta sin bil i luften.

I utvecklingsarbetet kommer Pal-V att arbeta intimt med forskningsorganisationer och olika myndigheter för att reda ut vilka ändringar i gällande regelverk som behöver göras.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt