Batteritillverkare lanserar dubbelhybrid

2008-01-18 07:30  

Den kinesiska batteritillverkaren BYD köpte en bilfabrik 2003 och började omedelbart konstruera en bil med dubbla hybridsystem. Nu visas den på bilmässor, och säljstart lovas redan i höst.

Den framhjulsdrivna modellen F6DM (DM står för Dual Mode) kan köras på tre sätt: som ren elbil, som seriehybrid, där den lilla enliters bensinmotorn på 50 kW laddar batterierna, och som parallellhybrid, där bensinmotorn och elmotorn på 75kW båda driver bilen framåt.

Räckvidden på ren eldrift uppges till 100 km, och hybridsystemet lägger till ytterligare 330 km räckvidd.

Batterierna rymmer 20 kWh och är av typen lithium-järnfosfat, som är en stabilare (icke brandfarlig) typ av lithiumbatterier. Det egentillverkade batteripacket ska klara 2000 cykler, och tar cirka nio timmar att ladda fullt från ett vanligt 230 V eluttag. Uppladdning till halv kapacitet tar bara 10 minuter.

– Hela hybridpaketet kostar bara 6000 dollar (runt 38 000 kronor), och för den kostnaden kan vi sätta det i vilken som helst av våra andra modeller, sa BYDs ordförande Wang Chuanfu vid bilmässan i Detroit.

F6DM väger 1 800 kg och får en topphastighet på 160 km i timmen. Den klarar utsläppsgränsen Euro4, och koldoxidutsläppet är 70g/km. Tidigare BYD-modeller har använt motorer från Mitsubishi, men den nya enlitersmotorn är egenutvecklad, liksom motorstyrningen och hela mjukvaran till hybridsystemet.

F6DM startar som ren elbil med enbart batteridrift. Vid ”medelsnabb” körning blir den en seriehybrid. Bensinmotorn startar och börjar ladda batterierna. Vid acceleration och snabbare körning blir den en parallellhybrid, där bensinmotorn och elmotorn hjälps åt med framdrivningen.

Batteritillverkaren BYD startade 1995 med ett 20-tal anställda. Nu är man med 100 000 anställda en av jättarna på batterimarknaden, näst störst inom mobila tillämpningar och en av Nokias leverantörer. 2003 köpte BYD bilföretaget Tsinchuan Automobile Company, som bildade grunden till BYD Auto. Sedan dess har 500 av de 300 anställda på FoU-avdelningen i Shanghai jobbat heltid med att ta fram hybridbilen F6DM.

Enligt Paul Lin, exportchef på BYD, ska pluginhybriden säljas i Kina senare i år, och i USA under 2009. Håller företagets prognoser kommer man att köra om såväl etablerade tillverkare som GM (som utlovat plug-inversionen av Volt på marknaden 2010), som den danska plug-.in-uppstickaren Fisker (som räknar med att komma 2009).

Eddie Pröckl

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt