Banverket kollar leg i 160 knutar

2010-04-20 23:00  
Terminalen får en förvarning om att tåget är på väg in. Foto: Scanpix

Varje vagn på svenska spår ska få en egen id-bricka. I ett världsunikt test blir containertågens rfid-chip avlästa i 160 kilometer i timmen.

Godstågen som går i skytteltrafik mellan Göteborg och Falköping ingår i det första testet. Vagnarna har märkts med rfid-moduler, industriella varianter av tekniken i vanliga passerkort, och registreras när tågen passerar avläsningsstationer.

Godsterminalen får en förvarning om att tåg är på väg in, men dessutom informerar systemet om vilken ordning vagnarna står i, och hur de är vända. Det blir lättare att organisera lastningen, och därmed går det att öka kapaciteten något.

På sikt kommer mer data att skickas från rfid-etiketterna, till exempel uppgifter om temperaturen på vagnens hjullager.

Projektet blev möjligt genom en ny variant av rfid-etiketter. Tidigare var hastighetsgränsen för säker avläsning bara 30 kilometer i timmen, alltför långsamt för tåg. Den nya högfrekvensvarianten, UHF rfid, klarar snabbare läsning.

- Vi testade på flygfältet i Barkaby flygfält i 200 kilometer i timmen, så tågens hastighet på 160 hanterar vi gott och väl, säger Gunnar Ivansson, konsult för projektet från Learningwell.

Han tror att projektet kommer att leda till standarder för transportsektorn. Avsikten är att skapa liknande spårning av tågvagnar över hela Europa.

För Sveriges del tänker sig banverket mellan 500 och 700 installerade stationer fram till 2013.

Aktiveras av radiosignal

* Rfid-tekniken finns i flera varianter för olika frekvensområden.

* UHF är den näst mest högfrekventa, mellan 868 och 928 MHz. Den används ofta på lager och i hantering av gods, eftersom den har lång räckvidd, upp till sju meter.

* Passiva rfid-kretsar, som Banverket använder, behöver inte batterier, utan aktiveras helt av radiosignalen från avläsaren. Ett tidigare försök med aktiva kretsar föll inte väl ut.

Niklas Dahlin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt