Fordon

Banverket kollar leg i 160 knutar

Terminalen får en förvarning om att tåget är på väg in. Foto: Scanpix

Varje vagn på svenska spår ska få en egen id-bricka. I ett världsunikt test blir containertågens rfid-chip avlästa i 160 kilometer i timmen.

Publicerad

Godstågen som går i skytteltrafik mellan Göteborg och Falköping ingår i det första testet. Vagnarna har märkts med rfid-moduler, industriella varianter av tekniken i vanliga passerkort, och registreras när tågen passerar avläsningsstationer.

Godsterminalen får en förvarning om att tåg är på väg in, men dessutom informerar systemet om vilken ordning vagnarna står i, och hur de är vända. Det blir lättare att organisera lastningen, och därmed går det att öka kapaciteten något.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här