Arlanda fortsätter analysera spriten

2011-05-10 23:00  
De hårda reglerna mot flytande ämnen på flygplatser infördes 2006 efter ett terrorhot. Egentligen skulle de upphöra redan förra året, men tidsplanen sprack och nu är det oklart hur det blir i framtiden. Foto: Tony Avelar / Scanpix, Ceia

Svenska flygplatser fortsätter använda ny utrustning som upptäcker om spritflaskor innehåller sprängmedel. Den köptes in sedan EU beslutat att lätta på förbudet mot vätskor på flyg. Men nu har kommissionen kovänt.

<p>Den 29 april började svenska flygplatser lätta på de hårda reglerna mot vätskor på flygplan, helt i linje med en EU-förordning. Men andra medlemsländer vägrar, varpå EU-kommissionen gick ut med rekommendationen att de strikta reglerna ska kvarstå. </p> <p>Därmed är det oklart om svenska flygplatser får använda sin nya analysutrustning för att släppa transitresenärer med flaskor genom säkerhetskontrollen. </p> <p>- Vi fortsätter eftersom vi inte har fått några nya instruktioner. Men vi är det enda landet i EU som infört lättnaderna, enligt den information vi fått, säger Anna Strömwall, chef för säkerhetskontrollen av personal och passagerare på Arlanda.</p> <p>Arlan da har installerat tolv analysinstrument från det italienska säkerhetsföretaget Ceia. Instrumenten, som kan upptäcka flytande sprängmedel utan att man behöver öppna behållaren, kostar cirka 220 000 kronor stycket. Även Bromma, Landvetter och Malmö Airport har enligt Transportstyrelsen köpt in utrustningen. Lättnaderna gäller enbart passagerare som kommer med flyg från ett land utanför EU och som ska resa vidare med ett annat plan.</p> <p>Det finns flera orsaker till att andra länder vägrar att lindra reglerna:

  • Tekniken anses inte vara mogen för att hantera alla transitpassagerare på storflygplatser, som därmed riskerar långa köer och höga personalkostnader.
  • Hotbilden från terrorister är för hög, uppger vissa länder i internationella medier, till exempel Frankrike och Storbritannien.
  • Det är oklart vad amerikanska säkerhetsmyndigheter tycker om vätskor i handbagaget på flyg till USA.

Flera flygplatser i Europa har de senaste åren testat olika typer av analysutrustning för att upptäcka flytande sprängämnen. Däribland Arlanda, som började testa utrustningen från Ceia i mindre skala hösten 2009. Anna Strömwall tycker att resultaten varit goda, även om apparaten har gått bet på var tjugonde flaska. Då öppnar man flaskan och analyserar vätskan med ett så kallat kolorimetriskt testpapper. </p> <p>Några problem med köer har det inte blivit. Men Arlanda har betydligt färre transitresenärer än stora flygnav som Heathrow.</p>

Så analyseras vätskorna

EU har delat upp analysmetoder för vätskor i fyra grupper:

A: Flaskan måste öppnas. En tops doppas i vätskan och trycks mot ett testpapper. Metoden används på Arlanda, Bromma, Landvetter och Malmö Airport när analysinstrument inte kan ge besked. Används även på övriga svenska flygplatser med transit-trafik.

B: Flaskan tas ut ur påsen och stoppas in i ett analysinstrument. Här ingår instrumenten som Arlanda, Bromma, Landvetter och Malmö Airport investerat i. Enligt leverantören Ceia mäter instrumentet hur ir-ljus och radiovågor på olika frekvensband förändras när det passerar flaskan. Sedan jämförs mätresultatet med en lista över godkända ämnen.

C: Flera flaskor kan analyseras samtidigt men de måste tas ut ur handbagaget och placeras i ett särskilt instrument. Utrustningen är större och dyrare än de i typ B.D Flera behållare kan ligga kvar i handbagaget vid analysen. Några sådana system finns inte godkända inom EU.

Detta har hänt

Dagens regler mot flytande ämnen i handbagaget infördes hösten 2006 efter ett terrorhot. En grupp terrorister planerade att spränga flygplan mellan London och USA med bomber tillverkade av bland annat väteperoxid som gömts i läskflaskor.

Då var planen att reglerna skulle upphöra 29 april 2010. Tidsplanen sprack, och EU beslutade att vätskeförbudet skulle hävas 29 april 2013 i stället.

Den 29 april i år skulle lättnader införas för resenärer som flyger från ett land utanför EU och mellanlandar i exempelvis Köpenhamn på vägen hem. Dessa lättnader har alltså stött på patrull.

Charlotta von Schultz

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt