Alliansen lovar mer miljöbilspengar

2014-08-25 13:17  

Stockholm (TT). En påfyllning av årets supermiljöbilspremie kommer att ingå i Alliansens gemensamma valmanifest. Från 2017 lovar regeringspartierna ett system som kombinerar piska och morötter för bilköpare.

– Den här premien är omåttligt populär, den tog slut på ett halvår. Därför fyller vi nu på med 75 miljoner för innevarande år, 2014. Sedan får vi återkomma till hur framtiden ser ut, säger C-ledaren Annie Lööf.

Supermiljöbilspremien är ett stöd på max 40 000 kronor för köp av bilar med extremt låga utsläpp, främst elbilar och laddhybrider. Regeringens tidigare satsning omfattade 200 miljoner kronor under perioden 2012-2014, men de pengarna är redan slut.

Alliansledarna höll i dag ett gemensamt valmöte i Sundsvall.

– Det finns partier som går till val på att de inte gillar bilar. De ska hårdbeskatta allt som rör sig egentligen. Problemet är att det kommer att slå stenhårt utanför storstäderna, sade Folkpartiledaren Jan Björklund.

Annie Lööf betonade att det inte är bilen som ska bekämpas utan utsläppen. Hon uppgav att Alliansen enats om att införa ett bonus malus-system från 2017 som innebär att de som köper miljövänliga bilar får en premie, som betalas av de bilar som släpper ut mest.

– Det innebär en bonus vid inköpstillfället för en klimatsmart bil och en avgift tas ut för bilar som inte är lika klimatvänliga, sade Lööf.

Hur stor bonusen blir är inte klart. En bra gissning är, enligt Lööf, att den kommer att ligga runt 55 000 kronor, det vill säga den premie Alliansen vill ge för elbilar de kommande två åren.

Avgiften ska tas ut i form av höjd fordonsskatt på mindre klimatvänliga bilar. I Frankrike, där man redan infört ett bonus malus-system, har man i stället valt att ta ut en avgift när man köper en icke miljövänlig bil.

– Vi har i Alliansen valt att inte införa en straffavgift för de som köper den bensinslukande bilen, utan vi lägger den på fordonsskatten lite varje år i stället. På det sättet stimulerar vi alla människor att ställa om, säger Lööf.

TT: Men då jagar ni ju bilisterna, som ni sagt att ni inte ska göra?

– Nej, vi jagar utsläppen.

Lööf anser att höjd bensin- och dieselskatt skulle slå mycket hårdare mot de som är beroende av bilen, särskilt på landsbygden.

Fram tills systemet införs ska nuvarande supermiljöbilspremie förlängas till 2017 vilket innebär en premie på 40 000 kronor för laddhybrider och 55 000 kronor för elhybrider.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt