Svänghjulsteknik ger snabbare laddtider för elbilar

2019-11-27 07:00  

I Prag testas en ny typ av snabbladdare med svänghjulsteknik. Tekniken laddar elbilar dubbelt så snabbt jämfört med vad vanliga elnätet klarar av.

Svänghjulet är inte precis en modern uppfinning, men däremot finns det många innovativa och futuristiska användningsområden för det. En sådan står israeliska Chakratec för som har utvecklat en form av elbilsladdare där de använder den tusenåriga tekniken. Det rapporterar Teknisk Ukeblad.

Chakratec kallar sin lösning får "Kinetic Power Booster" och själva grunden är ett mekaniskt svänghjul monterat i en vakuumbehållare. Systemet agerar lastbalanserare och absorberar överskottsel från elnätet. Varje laddbooster har en kapacitet på 3 kWh, och kan kopplas ihop till ett större system.

Elen accelererar svänghjulet och energin sparas som kinetisk energi – för att sedan omvandlas tillbaka till el när en bil behöver laddas.

Jämför svänghjulstekniken med toalettank

Företagets vd, Ilan Ben-David, liknar lösningen med hur en toalett fungerar. För att kunna få en tillfredställande spolning räcker det inte med det vanliga trycket i vattenledningen. Därför samlas vatten i en tank – och när det är dags för sköljning av porslinet så töms denna. Samma princip är det på deras snabbladdare.

I Prag har företaget satt upp en testanläggning i samarbete med Skoda. I ett pressmeddelande från Skoda framgår det att de testade att ladda två exemplar av sin nya elbil Citigo parallellt. En med laddning från elnätet, och en som kopplades in till Chakratec-laddaren. Den senare uppvisade dubbelt så hög laddeffekt.

Svänghjul ger snabbladdning möjlig på fler ställen

Laddaren kan således göra det möjligt att ha snabbladdare även på platser där det lokala elnätet har låg kapacitet. Och i jämförelse med exempelvis laddare som använder batterier som mellanlagring ska det enligt det israeliska företaget vara mer miljövänligt, då det inte kräver kemikalier eller mijöskadliga material. Dessutom ska de ha en livslängd på 20 år.

Men finns det då inte en baksida? Jo, självklart. Efter att ha genomfört en laddning så måste svänghjulet accelereras upp igen – och för den 100 kW-station som man ställt ut i Prag tar det ungefär 45 minuter för att vara klar för en ny rond.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt