Som vingar i glasfiberkomposit

2014-05-12 05:30  
Det nya intagsgallret är det första i sitt slag i Sverige. I stället för runda eller fyrkantiga stållameller är gallret tillverkat av lameller i glas­fiberkomposit som är utformade som flygplansvingar.

Ett galler som släpper igenom mer vatten och skadar färre fiskar prövas för första gången i Hertings kraftverk.

Det nya gallret framför turbin­intaget är tillverkat i glasfiberkomposit. Lamellerna är byggda som flygplansvingar för att minska vattenmotståndet och effektförlusterna. Gallret är det första i sitt slag i Sverige.

Dess främsta uppgift är att hindra stockar och grenar att följa med in i turbinerna. På senare år har man även uppmärksammat skador och dödlighet på utvandrande fisk.

Avståndet mellan lamellerna i det gamla gallret var 40 millimeter. Det nya gallret har 15 millimeters avstånd mellan lamellerna för att färre fiskar ska följa med in. Men smalare spalter innebär att vattenflödet bromsas och effekten försämras. Det kompenseras med lamellernas material och form. Gallret är också snedställt i 30 grader mot vatten- riktningen så att dess totala yta blir dubbelt så stor som om det hade stått vinkelrätt mot strömmen.

Det nya materialet minskar även isbildning.

– När vi har räknat på flödes­effekterna visar det sig att det nya gallret, trots betydligt smalare spalter, inte ger några förluster. Snarare visar det sig nog vara lite bättre för kraftproduktionen än vad det gamla gallret var, säger Karl-Göran Olofsson, driftchef vid Falkenberg Energi.

Lars Krögerström

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt