”Så fungerar snurrorna och flyget tillsammans”

2010-09-14 23:00  
Anders Jonsson

Vindkraftverken får inte utgöra direkta flyghinder och påverka flygsäkerheten och insatsförsvaret. Det anser Anders Jonsson på Luleå Kallax flygplats.

<p>Kallax-chefen Anders Jonsson anser att flyget, både civilt och militärt, måste leva "i symbios" med vindkraften. Han vill ha kontroll över vilka verk som byggs inom hela flygledningsområdet, som motsvarar 5 gånger 70 mil. </p> <p>- Där vill vi ha samråd, säger han.</p> <p>Det handlar förstås om höjden, dagens vindkraftverk kan vara 200 meter höga. Men inte bara - ett annat skäl är att vinterdagarna är korta i norra Sverige och militära plan måste kunna flyga i mörker, med "nattglasögon", så kallade NVG. Vindkraftverk över 150 meter i höjd måste ha toppljus. Vita blixtrande starka ljus. Enligt Anders Jonsson motsvarar deras ljustyrka 100 000 stearinljus, vilket riskerar att störa NVG-apparaturen och blända piloterna.</p> <p>Hans lösning är att man inför radarbevakning över de största vindkraftsparkerna. Då kan ljusen vara släckta fram till dess att ett plan flyger in över själva vindkraftsparken. </p> <p>Det skulle underlätta när försvaret vill övningsflyga på låg höjd och minska risken för att civila och militära piloter bländas vid start och landning.</p>

Mer om: Energi Vindkraft

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt