Energi

Planen: 29 vätgasmackar från norr till söder

Ny Teknik kör upp bilen från Hyundai på rampen till lastbilen som ska köra tillbaka bilen till Malmö för tankning. Foto: Jörgen Appelgren
Klicka på bilden för en större version. Foto: Jörgen Appelgren, Grafik: Kalle Anrell

Nu finns den första planen för ett nytt nät av vätgasmackar i Sverige. Ett 30-tal företag, högskolor och regioner samt Vätgas Sverige, Trafikverket och Vinnova står bakom. När det hela är klart kan supermiljövänliga bränslecellsbilar börja rulla.

Publicerad

I en källare på Djurgården i Stockholm får ett litet sällskap journalister för första gången se det som kan bli den svenska vägen in i vätgassamhället. Det är ett nät av 29 vätgasmackar som ska göra det möjligt att köra bränslecellsbil från Smygehuk till Polcirkeln.

Utanför pågår samtidigt visning och provkörning av två bränslecellsbilar från Hyundai. De har tankats i Malmö och fraktats till Stockholm på trailer. Efter visningen får de åka tillbaka till Malmö för att tankas, och sedan upp igen för en ny visning.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här