Nytt etanolbränsle på väg <br></br>till de nya lastbilsmotorerna

2008-03-17 14:35  
Volvo satsar hårt på alternativa drivmedel och har byggt en 9-litersmotor för metanol/etanol-drift. Visades upp förra året.

Etanolföretaget Sekab i Örnsköldsvik planerar att bygga upp ett nät av tankstationer för etanolbränslet E95, som är specialutvecklat för lastbilar och bussar. Om två år ska det finnas upp till tio E95-mackar på E4 och E6.

- Redan i dag levererar vi E95 till de orter där etanolbussar och kommunala sopbilar och andra fordon med etanolmotorer finns, säger Sekabs koncernchef Per Carlstedt i ett pressmeddelande på måndagen.

Det är Sekab som levererar personbilsbränslet E85, som består av 85 procent importerad sockerrörsetanol och 15 procent blyfri bensin.

E95 består av 95 procent etanol och fem procent tändförbättrare.

I dag finns det uppemot tusen tankställen för personbilsbränslet E85 i Sverige.

På Volvos och Scanias stora marknader
Per Carstedt säger i pressmeddelandet Sekab kommer att bygga upp ett nät av tankställen för E95 i takt med att antalet fjärrtrafikbilar med etanolmotorer ökar.

- I ett första steg, fram till 2010, blir det 6-10 tankställen för E95 längs stora trafikleder som E4 och E6 samt vid speciella lastbilsterminaler, säger Per Carstedt.

Sekab planerar också att bygga upp E95-distribution i Brasilien och Storbritannien, två andra starka Scania- och Volvomarknader.

- Den dag Scania och Volvo börjar erbjuda sina kunder tunga lastbilar med etanolmotorer kommer vi att garantera ett tillräckligt effektivt distributionssystem, säger Per Carstedt.

Motorerna finns
Både Volvo och Scania har tydligt visat att man har en ny generation förbränningsmotorer på gång.

Volvos koncernchef Leif Johansson visade i augusti förra året upp en sju olika lastbilar som kan köras på biodiesel från vegetabiliska oljor, syntetisk diesel från förgasning av biomassa, metanol/etanol, DME (dimetyleter), biogas, biogas-vätgasblandning och en tvåbränsleteknik med biogas som spetsats med biodiesel.

Ungefär samtidigt visade Scania upp en helt ny sexcylindrig motor som går på 100 procent etanol. Verkningsgraden är högre än på en vanlig dieselmotor, men ljudet är för högt.

- Vi skulle kunna sätta in den här i en lastbil i dag. Vi har provkört den, tekniken är robust och fungerar. Men vi har inte kommit tillrätta med bullerproblemet, sade Jonas Hofstedt, chef för Scanias motorutveckling, till Ny Teknik i september förra året.

Se artiklar om Volvos och Scanias motor via länkarna här till höger.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt