Krisföretag vill starta elbilsfabrik i Gävle

Electroengines grundare Christer Wikner och Thomas Bergfjord.

Entreprenören Thomas Bergfjord startar tillverkning av system till elbilar i Gävle. Men vid årsskiftet gick hans bolag Electroengine nästan i konkurs.

Electroengine grundades i Uppsala för drygt ett år sedan. Expansionen har gått snabbt. Nu drar bolaget i gång tillverkning i cirka 3000 kvadratmeter stora lokaler i Gävle. Samtidigt vill företaget anställa 15 personer.

Om några år räknar företagets vd och ena grundare, Thomas Bergfjord, med att 400-500 personer ska jobba i fabriken:

  • Vi ska starta ett antal projekt med olika fordonstillverkare. Vi kommer att sätta samman hela system med allt från ladduttag i väggen till motorns utgående drivaxel.

Men Electroengines första år har kantats av ekonomiska problem. Under 2009 tvingades företaget upprätta en kontrollbalansräkning vid två tillfällen.

Först efter att bolaget gjort en nyemission på 6,3 miljoner kronor, där aktierna såldes till en rejäl överkurs i slutet av året, lyckades företaget undgå konkurs, enligt årsredovisningen.

Thomas Bergfjord inledde sin karriär med två konkurser i hemstaden Katrineholm i mitten av 1990-talet. Sedan dess har han drivit ytterligare två bolag i konkurs och varit försatt i personlig konkurs.

I Gävle planerar Electroengine att till en början montera och testa en direktdriven elmotor för bilar. Motorn är enligt Thomas Bergfjord resultatet av gemensam utveckling tillsammans med ett utländskt företag.

  • Den är lätt, har högt vridmomenteffektuttag och extremt högt effektuttag, samtidigt som den är billig att tillverka, säger han.

Däremot vill han inte avslöja vilket utländskt företag som Electroengine samarbetat med.

Gävlefabriken kommer också att tillverka teknikbolagets patentsökta batterihanteringssystem – som styr i och urladdning av batterierna i elbilar – och packa dem tillsammans med battericeller annan elektronik i så kallade batteripaket.

Kommer ni att klara av att expandera i Gävle?

  • Vi har haft en jättetuff resa, men vi har bra ägare som står bakom oss och har skaffat fler kunder som är beredda att vara med och betala för teknikutvecklingen.

Men bolaget var snubblande när konkurs vid årsskiftet?

  • Du måste komma ihåg att första året är tufft för nästan alla teknikbolag. I år befinner vi oss i ett mycket bättre läge.

Vad har du lärt dig av dina tidigare konkurser?

  • Att det är viktigt att arbeta med rätt människor.

Målet: bygga 70 eldrivna Saab 9-3

Förra året fick Electroengine 10 miljoner kronor i lån från det statliga riskkapitalbolaget Almi och nästan 7 miljoner i stödpengar från Energimyndigheten.

Pengarna från myndigheten används i ett samarbete med Saab Automobile och batteriföretaget Boston Power, det så kallade ZE-projektet.

Målet är att bygga 70 eldrivna Saab 9-3, som ska användas för tester runt om i Sverige.

För medverkan i det projektet garanteras Electroengine drygt 32 miljoner kronor i statligt stöd, inklusive kravet på egen finansiering.

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt