Energi

Kevlar gör batteriet brandsäkert

Här visar forskarna hur tåligt det tunna kevlarmembranet är. Foto: Joseph Xu, Michigan Engineering, Communications & Marketing
Boeing 787. Foto: All over press
Kevlar stoppar kortslutningar i litiumjonbatterier. Det kan enligt forskarna hindra den typ av bränder som inträffade i Boeing 787 Dreamliners batterier för två år sedan Foto: Joseph Xu, Michigan Engineering, Communications & Marketing

Ett membran av kevlar kan vara lösningen på bränder i litimjonbatterier. Nu tar amerikanska forskare tekniken till marknaden.

Publicerad

Litiumjonbatterier används i allt från mobiltelefoner och elbilar till Boeing 787 Dreamliner. De har hög energitäthet, låg vikt och snabb laddning. Men det finns en stötesten – brandrisken.

Nu presenterar en amerikansk forskargrupp vid University of Michigan ett nytt sätt att minska risken för brand: ett membran av aramidfibrer, mer känt under varumärket Kevlar, mellan elektroderna. Alla litiumjonbatterier har membran som ska släppa igenom litiumjoner men blockera elektroner. Haken är att litiumatomer kan bilda utväxter från elektroderna som kallas dendriter. Och om hålen i membranen är tillräckligt stora så kan dessa dendriter ta sig igenom membranet och orsaka kortslutning. Men det nya kevlarmembranet har porer som är så små, cirka 15 till 20 nanometer i diameter, att dendriterna inte kan passera.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här