Här återvinns dina mobilbatterier

2009-08-25 23:00  

När batterier från datorer, mobiltelefoner och verktyg slits ut hamnar de i Hofors. Här finns Sveriges enda anläggning för återvinning av litiumjonbatterier - och den är redan för liten.

De ligger i stora högar; tusentals kasserade batterier från det sladdlösa samhällets alla bärbara apparater och maskiner.

Varje år tar Scanarc hand om 10-15 miljoner batterier. Med hjälp av en egenutvecklad process återvinner företaget kobolt ur litiumjonbatterier och kobolt och nickel ur batterier med nickelmetallhydrid.

- Än så länge är det bara lönsamt att ta hand om kobolt och nickel. Mängden litiumsalt är liten i batterierna och materialet är fortfarande ganska billigt, om man jämför med andra metaller, säger Scanarcs vd Kjell Nygren.

Men när nu allt fler biltillverkare planerar att använda litiumjonbatterier i sina hybrid- och elbilar ökar behovet av anläggningar som den i Hofors.

Det finns uppskattningar som visar att en fjärdedel av alla kända fyndigheter av litium skulle gå åt om det byggs en miljard fordon med litiumjonbatterier.

För bilindustrin handlar det också om trovärdighet: om elbilarna ska kunna kallas "gröna" måste det finnas bra metoder att ta hand om de uttjänta batterierna.

Därför börjar allt fler nu intressera sig för nya metoder för att återvinna "batteriskrot".

- De senaste åren har vi fått besök av delegationer från hela världen som vill veta mer om vår process, säger Kjell Nygren.

I dag är den lilla pilotanläggningen på Ovakos industriområde ett av de få ställena i världen som tar hand om uttjänta litiumjonbatterier.

Hoforsföretagets metod går ut på att smälta batterierna i en schaktugn. Avfallet hettas upp till över tusen grader, plast och metall smälts ner, skadliga organiska molekyler och flamskyddsmedel förstörs.

Smältan tappas och får stelna till en "kaka", som sedan mals sönder. Pulvret skickas vidare till det belgiska återvinningsföretaget Umicore, där metallerna separeras med hjälp av elektrolys.

Än så länge saknas det erfarenhet från storskalig, kommersiell drift, som kan visa att Scanarcs teknik är driftssäker och lönsam. Men enligt Kjell Nygren kan företaget i dag återvinna ungefär två tredjedelar av batteriets totala vikt.

- När processen körs kan vi ta hand om cirka 95 procent av metallerna. De utgör cirka en tredjedel av batteriets totala vikt.

- Sedan återvinner vi ytterligare en tredjedel av vikten i form av energi.

Processen kallas Pyroarc och baseras på plasmateknik. Grunden utvecklades av Scanarcs tekniska chef Sven Santén och hans dåvarande kollegor på SKF redan i början av 1970-talet.

SKF sålde verksamheten till Sven Santén och några kolleger i slutet av 80-talet. De fortsatte att utveckla tekniken och bygga mindre anläggningar för förbränning av avfall.

För några år sedan köptes bolaget i Hofors av det norska börsbolaget Scanarc.

Ungefär samtidigt inledde man ett samarbete med det belgiska återvinningsföretaget Umicore.

Nu har anhopningen av batterier blivit så stor att Scanarc planerar att bygga en större anläggning.

- Vårt mål är att göra Hofors till ett centrum för batteriåtervinningen, säger Kjell Nygren.

Europa återvinner väldigt få batterier

Batterier i allmänhet lämnas sällan till återvinning.

Fordonsbatterier samlas in till mycket högre grad.

För portabla batterier (inte industri- och fordonsbatterier) var insamlingsmängden inom EU 13,6 procent.

Totalt sattes 200 000 ton nya batterier ut på den europeiska marknaden 2007.

Källa: European Battery Recycling Association

Jonas Hållén

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt