80 mil med litium-luftbatteri

2009-11-11 15:58  

IBM har gett sig in i jakten på energitätare batterier. Litium-luftbatterier kan om tio år ge elbilen en körsträcka på 80 mil mellan laddningarna.

IBMs stora forskningsresurser sattes i början av hösten in för att försöka hitta energitätare batterier än dagens nickel metallhydrid och litium-jonbatterier.

Valet föll på att se om det är möjligt att ta fram litium-luftbatterier, som beräknas ha tio gånger så hög energitäthet som litium-jonbatterier.

En av fördelarna med litium-luftbatteriet bedöms vara den låga vikten. Syret i luften används för att reagera med litiummetallen. Ett problem att lösa är den långa laddningstiden. Andra problem är värmeutveckling och problem med luftfuktighet.

Ett litium-luftbatteri måste tåla flera hundra laddningscykler.

Om några år räknar man med att ha prototyper framme med en energitäthet på 1000 Wh/kg. Men för kommersiell användning behöver man komma upp i energitätheter på 5000 Wh/kg. Då räknar IBM med att en elbil klarar distanser på 80 mil per laddning.

Som jämförelse kan nämnas att bensin har en energitäthet på 13200 Wh/kg.

Uppdaterad korrigerad version

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt