Den nya helelektriska modellen har den interna beteckningen V546 och kommer att tillverkas i fabrikerna i Kina och USA, berättar två källor med insyn för Automotive News.
Storleksmässigt kommer den att placera sig mellan den stora suven XC90 och den något mindre XC60. Den ska byggas på en ny elektrisk plattform.
Det finns inga bilder på hur den kan komma att se ut. Men under företagets Tech Moment i somras visades Concept Recharge upp, en konceptmodell som ska ge en hint om vilket formspråk Volvo tänker sig framöver.

Volvo räknar med en årlig produktion om 100 000 fordon av den nya modellen, varav 60 procent av dem ska tillverkas i Kina. Produktionen i Kina väntas dra igång sent 2024.
Volvo har nekat till att kommentera uppgifterna.
2030 är företagets ambition att endast tillverka rena elbilar. I dagsläget går det att köpa två helt elektriska modeller: XC40 Recharge och C40 Recharge.
En elektrisk ersättare till storsäljaren XC90, ursprungligen lanserad 2002, kommer under året. Den ska byggas på den nya plattformen SPA2, precis som Polestar 3.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.