Toyota-hybriden Rav4:s räckvidd krossar konkurrenterna

2020-06-10 16:45  

Över 65 km sa Toyota när man berättade att populära Rav4 kommer som laddhybrid. Nu har tillverkaren avslöjat en exakt siffra för räckvidden – och den trumfar allt i samma prisklass.

(Artikeln har uppdaterats)

Någon gång efter sommaren kommer Toyotas första riktiga laddhybrid till Sverige. Visst, man har sålt Prius i ett utförande med sladd – men där handlar det om en marginalprodukt som är fruktansvärt opraktisk. Och på alla frågor om varför man inte velat göra ett riktigt försök med någon annan modell har tillverkaren sagt att de satsar på bredd och bilar som folk har råd med. Men nu är det nya tider och Toyota har lanserat sin populära Rav4 med sladd.

Rav4 Plug-in Hybrid kommer med crossoverns hela palett av kompetens – med tillägget att det går att köra på el. I samband med lanseringen i Japan får vi äntligen reda på hur mycket batterier och räckvidd bilen får – och det är rejält mycket mer än vad de tidigare har antytt.

Officiellt har Toyota envist sagt att räckvidden är mer än 65 kilometer. Men Rav4 Plug-in får ett batteri på 18,1 kWh… vilket är absolut störst i klassen och bara övertrumfas av BMW:s och Mercedes jätteladdsuvar. Och med så mycket batteri ombord ska Rav4 klara 95 kilometer på el.

Dessa siffror gäller den japanska versionen. Efter att artikeln publicerades har Toyota bekräftat för Ny Teknik att den Europeiska versionen av bilen kommer att ha en räckvidd på el på 75 km enligt WLTP. En siffra som kanske inte är lika fantastisk som 95 km, men som räcker för att trumfa de närmsta rivalerna.

Läs mer: Test: 10 laddbara familjebilar – ”Laddhybrid för vanligt folk”

Drivlinan består av den 2,5-liters bensinmotorn som sitter i vanliga Rav4. Denna kombineras med en elmaskin fram samt en på bakaxeln likt hybriden. Alltså så långt likadant. Skillnaden är att den främre elmotorn har fått effekten uppskruvad.

Drivlinan innebär att man har fyrhjulsdrift, även på el, något som varken Volvo, Audi eller BMW erbjuder. Systemeffekten ligger på 306 hästkrafter och för dem som trycker plattan i mattan ska crossovern klara av sprinten 0-100 km/h på sex sekunder blankt. Vill man i stället köra snålt ska tank plus batteri räcka till lite över 130 mil.

Bilen har som sagt börjat säljas i Japan där Toyota räknar med att 300 exemplar ska rulla ut ur bilhallarna varje månad. Till Sverige kommer laddhybrider efter sommaren med en introduktionspris på 499 900 kr, och därefter ska ju miljöbonus dras av.

Fakta Toyota Rav4 Plug in hybrid

Pris: från 499 900 kr

Drivlina: 2,5-liters bensinmotor + 2 elmaskiner

Maxeffekt bensinmotor: 130 kW / 177 hk

Maxeffekt främre elmaskin: 134 kW / 182 hk

Maxeffekt bakre elmaskin: 40 kW / 54 hk

Systemeffekt: 225 kW / 306 hk

Batterikapacitet: 18,1 kWh

Räckvidd på el: 95 km

Felix Björklund

Mer om: Toyota Hybrid

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt