Elbilar
Snöpliga beskedet: Pengarna för årets elbilsbonus redan slut
I handeln slår elbilarna försäljningsrekord. Men från regeringskansliet kommer ett tufft besked för elbilsköparna: Två veckor in på 2022 är bonuspengarna redan slut.
När det kommer till att stimulera till en förändring finns det många alternativ. Men ett av de effektivaste är att gå via plånboken. När vi i Sverige beslöt att subventioner vid inköp av elbil var det ett beslut i den fåran – en rejäl prisrabatt som staten stod för.
Bonuspengarna räcker inte
Men det är kostsamt att delbetala när andra handlar – och sedan elbilsbonusen infördes har det varit en underfinansierad reform. För varje år har det varit samma visa, de avsatta medlen för utbetalning av bonus räcker inte.
Dock brukar rapporteringen av detta komma mot slutet av året (oktober 2020, augusti 2021), men inte längre.
Svenskarna sugna på elbil
Enligt tjänstebilskonsulten Ynnor har tiden då kontot övertrasserades redan kommit – och klimatbonuspengarna för 2022 är redan slut. Det här innebär alltså att de som nu sätter en bil i trafik blir utan pengar om då inte regering och riksdag tillför mer medel.
Hur är det möjligt? Jo, det ligger i systemets struktur – samt att vi svenskar börjat köpa allt fler elbilar.
I systemet, som administreras av Transportstyrelsen, får den som köpt en bonus-berättigad bil en utbetalning efter 6,5 månad. Här handlar det om rena elbilar som får 70 000 kronor samt laddhybrider med ett utsläpp lägre än 60 gram/km som då får bonus relation till sitt utsläpp.
Strukturen innebär alltså att de bilar som får utbetalning i januari, på 2022 års budget, är de som såldes/registrerades efter den 15 juni 2021.
Här börjar problemen. När Transportstyrelsen överraskande gick ut i augusti ifjol, och berättade att pengarna för 2021 var slut blev det stor oro. Bilar från 15 februari 2021 fick vänta på sina pengar, och först den 1 december kom beskedet om att ytterligare 1,9 miljarder tillfördes.
3,9 miljarder skulle räcka hela året
Faran över? Icke, det var bara pengar för att täcka hålen tillfälligt. Det stora problemet är att elbilar och laddhybrider säljer i mycket större omfattning än vad som prognostiserats.
Därför har vi hamnat i samma problem igen. För 2022 har riksdagen beslutat att 3,9 miljarder kronor ska betalas ut i klimatbonus – och det är det här som Ynnor räknat på och kommit fram till att det är redan nu är renons i bonuspengar.
Ynnor har utgått från Transportstyrelsens egna registreringssiffror där det under tidsperioderna, 15 juni-1 juli 2021, juli-december 2021 samt hittills under 2022 registrerats 42 831 elbilar – vilket motsvarar bonusutbetalningar om 2 998 170 000 kronor.
Därtill har 37 995 laddhybrider registrerats. För de senare har Ynnor räknat på en genomsnittsbonus på 23 000 kronor vilket ger en bonustotal på 873 885 kronor.
Sammantaget har det alltså enligt tjänstebilskonsulten tingats 3 872 055 000 kronor av 3,9 miljarder som var tänkta att räcka hela året.
Inte nog med det, enligt Ynnors beräkningar måste ytterligare fyra miljarder tillföras för att täcka bilarna som säljs till och med den 15 juni i år.