Smart ger sig in i suv-världen – här är Concept 1

2021-09-10 14:50  

Den första suven från märket och en modell som ska visa framtiden. Vid bilmässan IAA i München avtäckte Smart elbilen Concept #1.

När märket Smart en gång i tiden startades var det ett samarbete där Volkswagen och schweiziska klockföretaget Swatch ingick. Målet då var att ta fram en liten tvåsitsig citybil. Sedermera tog Daimler över som helt och hållet och i slutet av förra millenniet lanserades modellen Fortwo.

Men det har varit en del problem för märket och när Geely gick in som partner 2019 såg många det som början på en ny era.

Och nu har den första modellen från Daimler/Geely-samarbetet kommit – Smart Concept 1.

Konceptet beskrivs som ”nära produktion” och är en nästa generations elbil för städer. Därtill är den gigantisk – i varje fall för att vara från Smart.

Läs mer: Audis marknadschef: ”Magin runt Tesla är borta”

Designen står Mercedes-Benz för, men den kommande crossovern byggs på Geely-plattform.

Så hur kan man beskriva bilen? Jo, den har en hel del iögonfallande designval. Som att det är bakdörrar med gångjärnet i bakkant, ett panoramaglastak lika stort som taket, 21-tumsfägar samt lysande led-inlägg i golvet och guldaccenter i interiören.

Smart Concept #1. Foto: Smart

Men som så ofta är vision och produktion inte alltid kompatibla. Räkna med att en hel del av dessa flashiga detaljer inte får följa med när det blir produktion.

Storleksmässigt mäter bilen in på 4,29 meter lång, 1,91 meter bred samt är 1,70 meter hög – dimensioner som ingen Smart varit i närheten av förut. Å andra sidan är det en tillväxt som lär göra den mer användbar för en större skara. Och se vad Mini gjort genom åren – deras Countryman är ett tydligt exempel på att även liten kan växa till stor.

I konceptversionen är bilen strikt fyrsitsig med fina fåtöljer, men Smart säger att det i seriebilen kommer att omvandlas till femsitsigt med en soffa i baksätet. Vidare säger tillverkaren att modellen blir uppkopplad med fjärruppdateringar samt teknik som parkeringsassistent samt olika körhjälpmedel.

Därtill ska man få med en ”virtuell kompis” när man köper bilen. Denna ai ska föraren kunna konversera med för att Smarten ska kunna lära sig och anpassa sig till sin ägare.

När det kommer till tidsaspekt för när bilen kan lanseras är det inget som Smart avslöjar i dagsläget.

Felix Björklund

Mer om: Smart Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt