Provkörning: Audi Q5 TFSI e – ”Eldriften är en dans”

2019-10-12 06:14  

En övertygande blandning av effektivitet, komfort och premiumkänsla. Den laddbara versionen av Q5 är ett viktigt steg på Audis elektrifieringsresa – och den har alla ingredienser för att lyckas, skriver Ny Tekniks Felix Björklund.

När det kommer till elektrifiering har Audi av förståeliga skäl fullt upp. Dels med att utveckla modeller på de för VW-gruppen gemensamma plattformarna MEB, PPE och J1 och dels med att få fram laddhybrider.

Som en av fem nyheter i höst kommer Q5 55 TFSI e – en modell som i form av en elektrifierad mellanklassuv bockar av de flesta ”önskerutor” för dagens bilköpare. Och det är ett intressant alternativ för den som vill ha ett alternativ till Volvo XC60 T8.

Drivlinan består av en fyrcylindrig bensinare parad med en elmotor, och tillsammans levererar de 367 hästkrafter i systemeffekt. Kombinationen är fin och toppas med en mjuk och fin dubbelkopplingslåda som skickar ut kraften till alla fyra hjul.

Den elektriska delen av drivlinan består av en permanent synkronmotor på 105 kW samt ett batteripack på 14,1 kWh och detta ska kunna leverera över 40 km räckvidd på ren eldrift.

Totalt sett tar elektrifieringen upp 90 liter där bak. Och även om det är en hel del förlorat utrymme så har Audi i varje fall gömt det på ett så pass bra sätt att det inte stör förrän det är snack om totalfyllning för semesterresor. Dock kan det vara något att ta en extra titt på om det är så att barnvagnar, hockeytrunkar och dylikt tillhör vardagsbagaget.

Läs mer: Provkörning: Ford Mondeo Hybrid – ”Tjänstefel att rekommendera”

Insidan är i övrigt identisk med vanliga Q5, vilket innebär sedvanlig hög kvalitet och tekniknivå. Det är först när man tittar på instrumenteringen som det framgår att det finns mer laddade resurser med ombord. 

Audi Q5 TFSI e på vägen

Från start är skillnaden mot vanliga Q5 märkbar. Elektrifieringen gör att kraften levereras mjukt och ljudlöst när jag kör iväg. En intressant sak är att till skillnad från Q7-laddhybriden så typades den laddbara Q5:an innan kravet på låghastighetsljud – vilket gör att du här slipper det störande ljudet i hastigheter under 30 km/h som den större bilen har.

Elmotorn gör att bilen har en frisk karaktär i lägre hastigheter och att ta sig upp i 120 km/h med eldrift är en dans. Och trots bitvis höga hastigheter levererar bilen utlovade över 40 km räckvidd på el.

Audi Q5 TFSI e p vägen. Foto: Audi

Och det är för detta man köper bilen. Att klara vardagsbestyren utan att behöva svänga förbi macken. På den testkörning jag utförde kom vi exakt 43 kilometer innan förbränningsmotorn drog igång, men vid lite mer varsam körning borde detta kunna utökas en hel del. 

För de som kör längre sträckor ska man dock lämna över kontrollen av batterifärden till datorn. I hybridläget med navigationen inställd så avgör systemet själv när det är mest lämpligt att använda elen. Resultatet är mer energieffektivt än vad vi människor klarar av och officiellt ska det ge en förbrukning på 0,21-0,24 liter/mil.

I verkligheten är det nog svårt att matcha dessa siffror, men den produktiva effektivitetsassistenten kommer i varje fall att minska förbrukningen. De som inte vill lämna över kontrollen till farthållaren får ändå hjälp av systemet. Detta genom att det vibrerar kännbart när det är läge att lätta lite på gasen samtidigt som det visas en symbol i instrumenteringen som berättar anledningen till knacket i foten.

Läs mer: Provkörning: Audi Q7 60 TFSI e quattro – ”Långt ifrån dieselsuv i Q7”

Växlingen mellan de båda motorerna är smidig och även om bensinmotorn inte alls har samma obrydda karaktär som trelitersmaskinen i Q7-hybriden så är det en mycket komfortabel drivlina. 

Väghållningen är precis som man kan förvänta sig av bilen och det krävs att du börjar provocera för att det ska gå överstyr. Men handen på hjärtat, vem köper en Q5-laddhybrid för att få möjlighet att rallysladda i vardagskörningen? 

Audi Q5 TFSI e summerad

Vi börjar verkligen närma oss läget där laddhybrider erbjuder den bästa av två världar för de som inte vill ha en helelektrisk bil. Drivlinan är bra och förutom att du får de utlovade utsläppsfria milen, så är det en komfortabel och övertygande kombination.

Priset på 580 800 kr är förvisso rätt rejält, och något som innebär att det här till största del kommer att vara en förmånsbil. Men sett till konkurrensen är det inte farligt. Volvo XC60 T8 är den mest sålda laddbara bilen i det här segmentet i Europa – och i jämförelse med den ligger Q5 55 TFSI e bra till.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt