Audi presenterar fyra plattformar för elektrifiering

2019-10-04 14:34  

En framtid – fyra plattformar. Under en teknikgenomgång drog Audi upp sin elektrifieringsstrategi, och passade på att ge en glimt av nästa elbil. "Vi vill inte bara ge visioner, vi vill visa vår reella teknikstrategi", säger teknikchef Ulrich Widmann.

Inom bilindustrin är "plattform" ett av de viktigaste orden. Det är på en sådan man som biltillverkare bygger sina bilar, teknik och inte minst framtid. För Audi, Volkswagenkoncernens premiummärke, har övergången till nya elektrifierade plattformar precis börjat – men vad kommer det här att innebära?

Under ett teknikseminarium i München säger Ulrcih Widmann, teknikchef för vad som kallas för "Projekthaus PPE", att Audi nu kommit förbi stadiet att man pratar om elektrifierat i tempuset futurum – till att prata presens.

– När vi sagt "Audi goes electric" är det ingen profetia – utan vi har en verklig plan för det här och riktiga produkter på gång, säger han.

Läs mer: ”Ingen förtäckt Audi – det här är tuffa prestandabilar”

Och planen består av fyra förkortningar: MLB Evo, MEB, J1 och PPE. Martin Danzl, chefsingenjör för PPE-plattformen säger att den här kvartetten är det som kommer att tillåta full bredd i modellprogrammet.

– Det här kan jag säga är något som gör att vi kan vara väldigt konkurrensmässiga framöver. Det låter lovande, säger han.

Men vad är det då som gömmer sig bakom dessa plattformsbenämningar?

MLB Evo

Det här är en vidareutveckling av den arkitektur som VW-koncernen har använt för sina större modeller, och på denna hittar vi allt från Audi A4 till Bentley Bentayga. Plattformen har nu modifierats för att kunna ackommodera batterier och som sådan ligger den till grund för E-tron samt den kommande E-tron Sportback.

På ett sätt är det en gammal plattform och Audi bekräftar att efter den nya modellversionen av E-tron, en coupeaktig suv kallad E-tron Sportback, är det färdigbyggt med elbilar på plattformen. 

– Det här är inte bara en MLB-plattform, det är så mycket mer, förklarar Martin Danzl. 

Med detta menar han att även om man behållit en hel del komponenter från ursprungsarkitekturen så är det mesta av de vitala delarna nya. Att Audi valde att bygga sin första elbil på en anpassad plattform är något som gör att det finns kompromisser med i E-tron. Men å andra sidan hade man inte lyxen att vänta.

  • Modellsegment: B/C/D – från A4 och uppåt.
  • Maximal batterikapacitet: 95 kWh.
  • Maximal laddkapacitet: 150 kW.
  • Övrigt: 400-voltssystem.
  • Modeller: E-tron, E-tron Sportback. Även flera icke elektrifierade modeller.
  • I produktion: Elbilar sedan 2018.

MEB

I snart två år har MEB varit den stora elektrifierade stjärnan i VW-stallet. Det här är den basplatta som kommer att ligga till grund för gruppens första massproducerade el-modeller. VW ID.3, Seat El-born och produktionsmodellen av Skoda Vizion IV är några av de kusiner Audis kommande Q4 E-tron kommer få. Det här är arvtagaren till den modulära arkitekturen MQB som koncernen nått enorma framgångar med.

Läs mer: Här är snabbaste elbilen – det är varken en Tesla eller Porsche

När det kommer till möjligheter på MEB-plattformen är de enorma. Storleksmässigt kommer allt från dagens motsvarighet av Audi A1 upp till Skoda Kodiaq att kunna byggas. Audi själva meddelar att de kommer börja med e-tron under sista kvartalet 2020 och sedan expandera med ytterligare modeller i kompakt och mellanstor klass. 

– Plattformen erbjuder en längre hjulbas än vad vi hade tidigare, och vi kan även ha en eller två motorer och upp till 250 kW effekt, säger Martin Danzl.

  • Modellsegment: A/B – från dagens A1 till A4.
  • Maximal batterikapacitet: 82 kWh.
  • Maximal laddkapcaitet: 125 kW.
  • Övrigt: 400-volssystem.
  • Modeller: VW ID.3, Seat El-Born. Även koncepten Audi Q4 concept och Skoda Vizion IV.
  • I produktion: 2020.

J1

Lite i skymundan av MEB har Audi och Porsche tillsammans utvecklat J1. Det är på den här grunden som Porsche byggt sin Taycan och som Audi kommer att bygga E-tron GT på. Den senare har visats som koncept och sätts i produktion mot slutet av 2020. En skillnad mot övriga plattformar är att i höjd med baksätet så har det gröpts ur två hål ur batteripacket. Dessa är till för att det ska finnas gott om utrymme för fötterna för passagerare bak.

– Just möjligheten att kunna ge bättre utrymme för baksätespassagerarna är något vi har lagt ner mycket jobb på, säger Martin Danzl. 

Det E-tron GT-koncept som Audi visat var en bil där man satt ner två elmotorer med en systemeffekt på 434 kW (590 hästkrafter).

– J1 är inte för vilka modeller som helst, här pratar vi om signaturbilar och de kommer endast erbjudas som quattro och med rejäl prestanda, säger Martin Danzl.

  • Modellsegment: Lågbyggda sportbilar
  • Maximal batterikapacitet: över 90 kW
  • Maximal laddkapacitet: 350 kW (konceptet E-tron GT hade detta)
  • Övrigt: 800 voltssystem
  • Modeller: Porsche Taycan, E-tron GT. I framtiden kan det säkerligen också vara aktuellt med Lamborghini-bilar på denna
  • Produktion: 2019

PPE

Sist, men absolut inte minst, kommer PPE. Det här är plattformen som på allvar kommer att vara Audis framtid och även denna utvecklas tillsammans med Porsche. Det är på den som identitetsmodeller som A6 kommer att bygga på och det här är en grund som är förbehållen Porsche, Audi och möjligtvis Bentley samt Lamborghini. En del av komponenterna kommer att vara gemensamma med J1, men här är det snarare lyx och komfort som blir det viktiga.

– På PPE kommer vi att bygga flera modeller i det större och lyxigare segmentet. En stor fördel är att bredd och längd går att ändra utan större kostnad. Vi kan även erbjuda två olika golvhöjder för att kunna bygga höga eller låga modeller. Här finns även utrymme för större och kraftigare motorer, torquevectoring samt fyrhjulsstyrning, säger Martin Danzl.

Ännu så länge har inga koncept som bygger på PPE visats, men under teknikgenomgången fick Ny Teknik möjlighet att titta på en första designstudie (den under skynket på bilderna). Siluetten och storleken påminner en hel del om en viss amerikansk tillverkare – och det blir väl just det som PPE-bilarna kommer att bli. 

  • Modellsegment: från dagens A6 och uppåt
  • Maximal batterikapacitet: Inte avslöjat
  • Maximal laddkapacitet: Inte avslöjat, men troligtvis över 100 kWh
  • Övrigt: 800 voltssystem
  • Modeller: Inga officiella, men samtliga Audi-elbilar i stolek från A6 och uppåt. Porsches crossover-modeller samt Bentleys framtida elbilar lär även de byggas på denna
  • Produktion: cirka 2022/2023

Lexikon:

MQB – Modularer Quearbaukasten – Modulär plattform för tvärställda motorer

MEB – Modularer E-antribsbaukasten – Modulär plattform för elmotorer

MLB – Modularer Längsbaukasten – Modulär plattform för längsmonterade motorer

PPE – Premium Platform Electric – Modulär plattform för större elbilar

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt