Officiell: Här är BMW X1 – en elektrisk minicrossover

2022-06-02 10:00  

Den tredje generationen av BMW X1 begåvas med helt elektrisk drivlina. Nya IX1 kommer med dubbla motorer, rejält med effekt och räckvidd på över 40 mil.

Den tredje generationen av BMW X1 begåvas med helt elektrisk drivlina. Nya IX1 kommer med dubbla motorer, rejält med effekt och räckvidd på över 40 mil.

I höst är det dags för en ny generation av BMW:s insteg i crossoversegmentet. X1 har sedan den lanserats blivit en viktig kugge i modellmaskineriet för tyskarna, och det ska man dra nytta av. För utöver att lansera sedvanliga versioner – ska modellen även lanseras som ren elbil.

IX1 som bilen heter blir därmed den andra i raden ”bland-elbilar” efter IX3 och ett bevis på flexibilitet enligt BMW.

Så vad är då IX1 för en skapelse? Modellen som levereras har tillägget Xdrive30 och denna har en elmotor per axel. Det innebär att den är fyrhjulsdriven till skillnad från IX3 som är strikt bakhjulsdriven.

Läs mer: Mercedes strategi: Nya elbilar och mer lyx

Drivlinan levererar 200 kW (313 hästkrafter) och ett vridmoment på 494 Nm. Tillräckligt för att skjuta iväg bilen från stillastående upp i 100 km/h på 5,7 sekunder.

Men något som säkerligen är mer intressant för potentiella köpare är energiförbrukning och räckvidd. Den förra anges vara låga 1,73 till 1,84 kWh/mil vilket då innebär att batteriet om 64,7 kWh (netto) räcker till mellan 413 och 438 km.

”BMW Curved Display” på insidan

För laddning är det 11 kW växelström, eller 22 kW om man gör det tillvalet, alternativt snabbladdning i upp till 130 kW. Om man gör det ska laddning tio till 80 procent gå på 29 minuter.

En annan finess är att om man ställer in navigationen och har ett planerat stopp vid snabbladdare – kommer batteriet automatiskt förklimatiseras för att minimera laddtid. Dessutom kan man faktisk manuellt slå på funktionen – det är något som inte alla erbjuder.

När det gäller design är det svårt att missa att IX1 (och övriga X1:or) är en BMW. Det är klassiska ”njur-grillar” och proportioner som gäller. En hel del av de större bilarnas formspråk har plockats upp, dock är det mer klassiska strålkastare än de som pryder exempelvis IX och I7.

BMW X1. Foto: BMW

På insidan har det hänt en hel del jämfört med den utgående, ganska analoga, generationen. Numera sitter det ”BMW Curved Display” vilket är en lätt böjd panel som då innehåller två skärmar för förarinstrumentering samt infotainment.

I övrigt skriver BMW att baksätet ska vara ”tre fullstora säten” som ska ha bättre komfort. Dessa är praktiskt fällbara 40/20/40 och bakom finns 490 liters packutrymme. Räcker inte detta går sätena att fälla för att erbjuda 1 600 liter alternativt kan man häkta på 1 200 kg på dragkroken.

Vad kostar BMW X1?

IX1 lär vara den stora stjärnan i modellserien, men bakom den finns det ytterligare två laddbara alternativ. Detta i forma av två laddhybrider. Dessa har fått ett batteri på 14,2 kWh (netto) vilket ska ge räckvidder på mellan 78 och 89 km.

BMW X1. Foto: BMW

BMW anger att IX Xdrive30 har ett utgångspris på 610 000 kr, vilket då ligger i nivå med Mercedes EQA 350 4Matic samt något under vad Volvo tar för sin dubbelmotoriga XC40. 

Den nya elbilen har beräknad produktionstart i november, vilket då betyder att det är först 2023 man kan förvänta sig en bil på garageuppfarten. Dock går det att lägga en beställning redan nu.

Fakta BMW IX1 Xdrive30

Pris: från 610 000 kr

Drivlina: Dubbla elmotorer, en per axel

Maxeffekt: 200 kW / 313 hästkrafter

Max vridmoment: 494 Nm

Acceleration 0-100 km/h: 5,7 sekunder

Topphastighet: 180 km/h

Batterikapacitet: 64,7 kWh (netto)

Räckvidd: 413-438 km

Snabbladdningskapacitet: 130 kW

Ombordladdare: 11 kW (22 kW som tillval)

Officiell förbrukning: 1,73-1,84 kWh/mil

Bagageutrymme: 490 liter, 1 600 liter med fällda säten

Max dragvikt: 1 200 kg

Luftmotståndskoefficient: 0,26 cd

Felix Björklund

Mer om: BMW Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt