Nissan nysatsar i elbilskampen – ska lansera bilar med solid state-batterier

2021-11-29 12:36  
Motorer till Nissans elfordon monteras i Kaminokawa i Tochigiprefekturen. Arkivbild. Foto: Yuri Kageyama/AP/TT

Först kom Nissan Leaf, sedan kom ingenting. Men nu nysatsar Nissan på elsegmentet, med målet att lansera många modeller med fastfasbatterier.

Målet är att hälften av bolagets bilar ska vara el- eller hybriddrivna år 2030, meddelar vd Makoto Uchida enligt nyhetsbyråer. Och det är globalt, vilket innebär att på mogna marknader som Europa väntas andelen vara mycket högre.

För att det ska bli möjligt plöjer den japanska biltillverkaren in motsvarande 160 miljarder kronor de kommande fem åren. Fram till 2030 ska 23 nya bilmodeller släppas, varav 15 ska vara elbilar.

Och grunden i satsningen ska vara ett fastfasbatteri, på engelska kallat ASSB (all solid state battery). Denna revolutionerande nya teknik är bilvärldens "heliga graal", som nästan alla tillverkare hoppas på, och ska innebära mycket effektivare batterier. Men hittills har ingen lyckats producera dem i stor skala.

Läs mer: Köpa elbil, eller leasa? Här är fallgroparna att se upp för

”Nissan ska bli ett hållbart företag”

Förra året var tio procent av Nissans globala försäljningar el- eller hybridbilar, och det nya målet ska göra att företagets produkter är koldioxidneutrala under sina livscykler från 2050.

Makoto Uchida säger att den nya långsiktiga planen kommer att förvandla Nissan till ett hållbart företag.

Andra företag, som Volvo och Honda, har målen att helt fasa ut traditionellt bränsledrivna fordon vid 2030 respektive 2040.

Nissan var tidigt ute med sin första elbil, Leaf som lanserades 2010, tidigare än Teslas första massmarknadsbil Model S. Men efter det har företaget kritiserats för att inte satsa vidare, och Nissans avgasfria utbud domineras fortfarande av Leaf.

Mer om: Nissan Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt