Här är Maserati Grantuismo Folgore – en eldriven sportbil

2022-10-04 14:12  

En eldriven coupé med italiensk flärd. Nu har Maserati ryckt skynket av sin Grantuismo Folgore – och utlovar rejäl prestanda samt ”äkta” GT-känsla.

Maserati Granturismo med tillägget ”Folgore” är nu här. Denna coupé ska utöver riktigt eggande prestandasiffror även ha ytterligare ett ess i rockärmen.

Bilen har tre motorer som sammanlagt kan leverera 560 kW/ 760 hästkrafter (batteriet som begränsar). Dessa ger bilen accelerationsmöjligheten 0-100 km/h på 2,7 sekunder och man kan gasa på hela vägen upp till 320 km/h.

Därtill är Granturismo Folgore byggd med 800 volts elarkitektur vilket innebär att man ska kunna snabbladda bilen i upp till 300 kW. Detta ska ge runt tio mils räckvidd på en femminuters-paus. Ytterligare en siffra som Maserati anger är att det ska ta 18 minuter att ladda från 20 till 80 procent. När det gäller växelströmsladdning ska detta gå att göra i upp till 22 kW.

Det är inte bara siffror som italienarna vill imponera med. De påstår också att de förpackat hela batteripacket på ett sätt så att man som förare inte ska sitta högt. En viktig faktor om man vill få rätt känsla. Faktum är att tack vare batteridesigen så är bilen lika låg som sina bensindrivna motsvarigheter. Maserati säger att detta gör Granturismo Folgore, med sina 1 351 mm i höjd, till den ”lägsta” elbilen på marknaden.

Maserati Grantuismo Folgore Foto: Maserati

Om man i stället för att busköra och exercera de 760 hästkrafterna vill komma långt – ska batteripacket om 92,5 kWh räcka till – ”långa resor”, mer än så anger inte tillverkaren just nu. 

Vidare ska bilen ha det senaste infotainmentsystemet, digital backspegel, head up display samt Android Auto och Apple Carplay. Bagaget rymmer 270 liter.

Vad ett stycke Granturismo Folgore kommer kosta är inget som avslöjats än.

Felix Björklund

Mer om: Maserati Elbilar

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt