Fordon

Världens största gjutmaskin ska ge Teslan färre delar

Teslas gjutpress som installeras utanför fabriken i Fremont. Foto: SAF Photo

Tidigare otestade dimensioner för pressgjutning ska ge ett chassi som består av få delar. Utanför Fremont-fabriken installerar Tesla en ny gjutmaskin som är den största i sitt slag.

Publicerad

Bolagets modeller har genomgått en snabb evolution. Exempelvis designade Tesla sin Model 3 med hela 70 delar i den bakre delen av chassits undersida, detta medan efterföljande Model Y endast har två delar i den sista tredjedelen av undersidan.

Rationaliseringen ger en produkt som dels blir billigare att tillverka och som samtidigt gör bilens struktur starkare – och enligt Electrek siktar Tesla på att tillverka hela undersidan av chassit i ett enda stycke.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här