Ying Cheng vill skapa <br></br>ett Apple för kvinnor

2008-06-02 11:08  

Ying Cheng vill med sitt nya företag skapa ett Apple för kvinnor. I morgon presenteras hennes första produkt – ett usb-minne för kvinnor - på Moderna Museet i Stockholm.

Ying Chengs första produkt är ett usb-minne specialdesignat för att passa kvinnor. Det lanseras i morgon, tisdag, på Moderna Museet i Stockholm, och hon vill idag inte avslöja vad som skiljer det från andra minnen.

Men hon ger några ledtrådar.
–Förutom att produkterna ska vara lätta att använda, praktiska att ha med sig, och snygga att se på, ska de ge en extra upplevelse, säger Ying Cheng.

Hon är född i Kina, har en doktorsexamen i datateknik från Kanada och flera års erfarenhet från Nortel och Motorola, där hon bland annat ansvarat för ett labb som tittade på användargränssnitt.

Sedan Ying Cheng träffade sin svenske man i Australien och flyttade till Sverige, har hon bland annat varit vd för konsultföretaget Ocean Observations. Under sin mammaledighet bestämde hon sig för att starta eget. Hon vill kombinera sina två intressen teknik och design.

–Jag vill att mitt nya företag La Yin ska uppfattas som ett Apple för kvinnor: väldesignade, lättanvända prylar som ger något extra. Jag försökte få gehör för en del av mina idéer om vad kvinnor vill ha på Motorola. Men det är svårt i stora organisationer.

Men Ying Cheng har inte givit upp tanken på en mobiltelefon specialdesignad för kvinnor. Många mobiltillverkare lägger ut tillverkningen på entreprenad idag. Så skulle hon också göra.

Men det finns ju redan över en miljard kvinnor som har mobil?
–Ja, vi har ju inget val. Men dagens mobiler är ju bland annat designade för att ha i fickan, och det passar ju inte alla kvinnor.
–Mig kan det ta fem minuter att hitta mobilen i handväskan när den ringer, skrattar hon.

Men i ett band runt halsen då?
–Visst, men det är inte alltid så lätt att springa efter bussen med en sådan om halsen, och många av de band som finns att köpa ser billiga ut. De passar nog tonårstjejer bättre. Och alla mobiler har faktiskt inte någon hake för ett band.

Hur vet du vad kvinnor vill ha?
–Jag har satt samman en panel med över hundra kvinnor från hela världen. Från EU, Nordamerika och nyligen också i Kina. De ger fantastisk input.

–Jag vill ge mer än bara en produkt med bra funktionalitet för kvinnor. Såsom Apple gör. Bara att öppna paketet med deras produkter är ju häftigt.
–Jag skulle också vilja sälja de på ett annat sätt. När jag går till Elgiganten idag så förstår männen i butiken inte vad jag frågar om. Hos mig ska kvinnorna få svar på sina frågor.

Och när kan du ha en mobil för kvinnor klar?
–Om några år.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt