Digitalisering

Virgin Mobile vill bli virtuell i Kina

Richard Branson på väg till Kina

Den brittiske entreprenören Richard Branson vill ta sig in på den kinesiska marknaden med sitt mobiltelebolag Virgin Mobile. Branson vill gå in som virtuell operatör hos China Unicom.

Publicerad

Virgin Mobile ska fungera på samma sätt i Kina som bolaget gör i Storbritannien, där verksamheten startade 1999. Tillsammans med operatören T-Mobile driver Virgin ett virtuellt nät baserat på T-Mobiles brittiska gsm-nät.

Det finns fortfarande mycket få detaljer kring ett eventuellt samarbete, men Branson har själv sagt att han tänker skriva avtal med China Unicom i höst.

Enligt Interfax-China handlar det om att Virgin Mobile ska hyra kapacitet i China Unicoms nät. Den kinesiska operatören är landets näst största mobiloperatör efter China Mobile.

Sedan Kina gått med i världshandelsorganisationen WTO har det blivit möjligt för utländska teleoperatörer att kontrollera så mycket som 49 procent av aktierna i kinesiska telebolag.

Både brittiska Vodafone och spanska Telefonica har gått in med små ägarposter i China Mobile respektive China Netcom.

Inget utländskt företag har emellertid gått in med egen verksamhet på den kinesiska telemarknaden.

Det finns över 400 miljoner mobilabonnenter på den kinesiska marknaden. Det är hundra gånger fler än antalet kunder hos Virgin i Storbritannien.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här