Teknikläsarna sågar OCH hyllar (mo)bilförbud

2011-11-28 06:10  
Förbjud dumhet, skriver signaturen förbudstrött: Förbud mot att vara trött i bilen, förbud mot att köra om du grälat med hustrun. Ett förbud som de flesta upplever som idiotiskt, och dessutom är mycket svårövervakat är meningslöst - bättre med informationskampanjer som påverkar långsiktigt. Foto: Scanpix samt Colourbox

LÄSARKOMMENTARER. Mobiltelefoner och bilkörning kan vara en dödlig kombination. Men sambandet är inte helt enkelt visar studier, det behöver inte leda till någon ökad olycksrisk att bara prata i telefon samtidigt som man kör.

Arof känner igen sig i problematiken och tror på ett mobilförbud: ”Om någon kommer sent igång vid grönt ljus och har ena handen vid örat pratar den i telefon. Sedan måste man släppa ratten och växlar med höger hand. Det hela förlöper vingligt och långsamt. Det går bra om inga andra trafikanter fins i närheten.”

Signaturen Tipp instämmer: ”Så länge folk inte klarar av att ratta bilen och använda körriktningsvisaren samtidigt bör användning av mobiltelefon utan handsfree vara förbjudet. Titta er omkring i trafiken och ni ser väldigt många som uppenbarligen inte kan samordna två eller flera aktiviteter samtidigt.”

Några läsare är inne på att just mobilsamtal kanske inte är det enda olämpliga vi gör medan vi kör. Signaturen Yoghurt rabblar: ”Rakar sig, dricker kaffe, kammar sig, sminkar sig, läser tidningen, svarar på mail, läser mail, äter, byter om, listan kan göras lång. Förbud mot mobilanvändning?”

Kjelle jämför med andra trafikregler: ”Det är förbjudet att köra bil utan att ha säkerhetsbältet på, trots att jag inte blir mindre uppmärksam och det bara är jag själv som drabbas om en olycka händer. Men det är tillåtet att smsa när jag kör bil trots att jag pga ouppmärksamheten riskerar att köra på gångtrafikanter, cyklister, barnvagnar eller kanske krocka med annan bil... Märkligt.”

Förbud är dock inte enda vägen. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) ska nu undersöka vilka andra möjligheter som finns. Ett förslag som lyft fram är att bärbara apparater får ett "driving mode" på samma sätt som det finns ett "flight mode".

Men det sågar Tommy Å direkt: ”Hur ska man kunna övervaka om personen använder en mobil med "driving mode" eller ej. Totalförbud går att övervaka. Har själv krockat när jag talade i telefon (på en parkeringsplats!!!).”

Peter är dock inte helt avogt inställt till tekniken: ”I likhet med flightmode i mobilen borde mobilen automatiskt känna när den rör sig mer än t.ex. 10 km/h och då omöjliggöra sms-ande eller knappande av telefonnummer. Javisst passagerare borde kunna få ringa men eftersom inte förare kan låta bli så blir följden att ingen kan ringa eller smsa eller surfa i en bil eller buss eller flyg eller på cykel heller för den delen. Tekniken finns idag och borde vara obligatorisk i nya mobiler. Worldwide.”

”Förbud mot användning av mobil vid bilkörning har funnits på Åland i något år nu. Erfarenheten är, att förbudet nog är förnuftigt i sig, men att resurser att övervakade saknas. Därmed sällar sig den lagen till övriga idiotlagar som stiftas utan att kunna övervakas!” skriver Ulf.

Men han får snabbt svar av Pierre: ”Det är väl självklart att detta ofog skall förbjudas. Och det är oväsentligt om det kan övervakas effektivt. Sker det en olycka och telefonsamtal kan styrkas blir vederbörande lagförs.”

Eventuellt kompletteras lagen av försäkringsundantag som i Frankrike. Där stannar man och ringer - trots fransk mentalitet.

Förbjud dumhet, skriver signaturen förbudstrött: Förbud mot att vara trött i bilen, förbud mot att köra om du grälat med hustrun. Ett förbud som de flesta upplever som idiotiskt, och dessutom är mycket svårövervakat är meningslöst - bättre med informationskampanjer som påverkar långsiktigt.

Tege Tornvall tror på förenklad teknik för att minska riskerna: ”Olyckorna händer på marginalen, det som avviker från den normala. Något förenklat: i minst hälften av olyckorna är den vållande påverkad av alkohol, knark, medicin, trötthet, demens etc. = ur stånd att säkert köra sitt fordon/vara i trafiken. I övriga fall är den vållande inte koncentrerad på körningen utan har annat för sig. Därför måste förarplatsens konstruktörer ta bort allt som tar förarens koncentration från körningen och förenkla och centrera allt som direkt behövs till enkla, lätt synliga, åtkomliga och hanterbara instrument och reglage inom syn- och grepphåll utan att man tar blicken från vägen.”

”Den automatiska bilen är här - låt den köra istället så kan vi fortsätta ringa och sms:a” skriver signaturen Framtiden.

Signaturen Seglaren anser sig ha löst problemet: ”Personligen kör jag en automatväxlad bil med inbyggd telefon, vilken jag ofta röststyr då jag ska ringa. (…) Att knappa fram eller in ett nummer påverkar inte koncentrationen på trafik mer än om man byter kanal eller ljudspår på stereon. Man måste alltså inte ha en bil med samma utrustning som min, men en snäcka i örat borde man kunna kosta på sig. Det är bevisat att det är sämre för koncentrationen med småbarn i bilen än vad det är att knappa in ett telefonnummer. Det som gör mig riktigt skrämd är föräldrar med barn i bilen som skriver sms medan de kör, men det var inte det den här debatten gällde…”

 

Läs hela nyhetsartikeln om mobilförbudet:

Läs mer: Mobilförbud i bilen utreds

Katarina Ellemark

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt