Svenska vr-bolaget Vobling köper upp vr-bolaget Rayvr

2018-02-08 13:02  
Einar Mattsons virtuella lägenheter är ett exempel på vr-lösningar som Vobling har skapat. Nu växer konsultbolaget genom att köpa upp Rayvr. Foto: Vobling

Svenska Vobling köper upp vr-bolaget Rayvr, startat av flera tidigare Tv4-toppar. Målet med affären är att bli "Nordens ledande byrå inom vr och ar".

2016 började tidigare TV4-topparna Cecilia Beck-Friis, Anders Ribbing och Per Åström om på en ny kula.

Resultatet av det blev Rayvr, som vände sig till andra företag som ville få hjälp med att utveckla produkter och tjänster inom virtual reality, vr, och augmentet reality, ar.

Rayvr fick snabbt SJ och Academedia på sin kundlista, men nu säljs verksamheten.

Köpare är Vobling, ett svenskt konsultbolag som har utvecklat vr- och ar-lösning åt bland annat Saab, Tobii och flera fastighetsbolag.

Vobling och Rayvr har samarbetat tidigare, vilket la grunden för affären.

- Båda parter insåg att Rayvrs erbjudande, tillgångar och kompetens blev starkare i en Vobling-kontext, säger Anders Ribbing, vd för Rayvr.

Efter uppköpet får Anders Ribbing en ny roll som affärsutvecklingschef hos Vobling, medan övriga Rayvr-grundare Cecilia Beck-Friis och Per Åström lämnar bolaget.

Köpet innebär flera fördelar för Vobling, enligt vd Patrik Hansson. Den tekniska plattform som man tar över från Rayvr ger bland annat bättre möjligheter att distribuera olika vr-upplevelser till sina kunder.

- Vi har saknat en produkt som kan hantera distribution av exempelvis vr-upplevelser internt på företag, och som samtidigt kan märkas som företagets egen produkt. I dag har vi mestadels använd andra plattform som Youtube och Facebook för distribution. I köpet ingår också annan programvara från Rayvr som jag inte kan gå in på i mer detalj, säger Patrik Hansson.

Kommer ni att ta över fler anställda utöver Anders Ribbing?

- Vi kommer troligen även att anställda ett par av frilansresurser inom utveckling som Rayvr har jobbat nära med.

Hur är utvecklingen på den svenska vr- och ar-marknaden?

- Vi har märkt en ökad efterfrågan när det gäller träningsverktyg för personal, och för visualisering av produkter och processer som används i alla olika verksamhetsområden. Sammantaget märker vi tydligt att vr och ar börjar användas mer frekvent i företagens kärnverksamhet än vad vi såg för två år sedan, säger Patrik Hansson.

Kalle Wiklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

Här är reglerna för kommentarerna på NyTeknik

  Kommentarer

Aktuellt inom

Debatt