Digitalisering

Svenska bolag lyriska efter Cannes-mässan

Lyckad mässa

De svenska företagen som ställde ut på mobilmässan i Cannes är lyriska. Och flera av dem överger Cebit. <br></br>– Det var en positiv känsla i luften – det kändes att det gjordes affärer, säger Jens Lundström, vice vd för Stockholmsbaserade Hotsip.

Publicerad

Jens Lundström Årets mobilmässa i Cannes var en framgång för de närmare 30 svenska företag som ställde ut i olika former. De flesta av företagen berättar att de haft ett stort antal möten med mycket hög kvalitet på mässan, som andades nytändning efter flera års kris i mobilbranschen. De nya företagen poängterar möjligheten att på kort tid skaffa sig många viktiga kontakter. De som varit med i några år konstaterar att de hunnit växa och bli mer erkända vilket öppnar för nya affärer. Så gott som alla understryker vikten av förbokade möten, men i Cannes där allt är mycket koncentrerat till en liten yta finns också utrymme för spontana möten, luncher och middagar. Nätverkandet är centralt, och flera är oroliga för att den komponenten minskar när mässan flyttar till Barcelona nästa år. Beröm för Svenska Paviljongen Exportrådets samlingsmonter där 16 företag ställde ut fick mycket beröm. Jonas Wilhelmsson. - Framför allt var det en konstant tillströmning av människor - drog gjorde troligen både Sverige som nation och de företag som ställde ut, menar Jonas Wilhelmsson, marknadschef för lilla Drutt Corporation som tagit en tätposition i världen när det gäller teknik för mobiloperatörernas tjänsteportaler. - Vi ska haka på andra mässor där Exportrådet gör en samlingsmonter - konceptet är oerhört attraktivt, säger Jan Karlsson, vd för Digital Routesom arbetar med debitering för olika sorters datatrafik i mobilnäten. Många nya mobiltjänster I samlingsmontern fanns flera nyheter, inte minst från de nyaste företagen. Tvåmansföretaget Phonehits gör en mobiltjänst som bygger på automatisk igenkänning av låtar. När din favoritartist spelas på radion får du ett sms med information om radiostation och möjlighet att ladda ner låten som ringsignal. Liknande teknik används av brittiska Shazam (NyT 2002:47). Kenet Works gör webbmötesplatser som Lunarstorm tillgängliga i mobilen. Softhouse Nordic har tagit fram mms-tjänsten Twin Factor. Om man skickar en ansiktsbild till tjänsten får man i retur en bild på den kändis som är mest lik. Cellpoint som arbetar med positionering i mobilsystem visade upp Bluetooth-headsetet Flamingo som ska vara världens minsta. Scalado fick Symbianpris Två år gamla Synapseställde ut sin teknik för att låta mobilnät upptäcka vad mobilen kan i form av mms med mera, göra fjärrinställningar och sedan tala om för kunden att tjänsten är aktiv. Synapse konkurrerar med svenska Smarttrust på området. I egen monter fick Scalado uppmärksamhet för sitt bildvisningsprogram Phototwister vilket fick pris som bästa Symbian-program under mässan. Avitec kunde skryta med att ha levererat så kallade repeatrar för franska Oranges 3G-nät så att Sony Ericsson med flera kunde ha egna demonät för 3G på mässan. Detta sades efter mässan i Cannes: Mats Jacobson. " Vi har övergett Cebit. Här i Cannes har vi fyllt på vår bok med kundämnen väl."

Karolina Eklund. " Vi hade tio väldigt bra möten per dag. Och hälften av de nya kontakterna kan leda till konkreta affärer."

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här