Svensk artificiell intelligens ordnar med din betalning

2017-02-23 10:07  

Hör du till den kategorien som tycker det är jobbigt att mata in dina kreditkortsuppgifter? Snart kan en svenskutvecklad artificiell intelligens göra det åt dig i mobilen.

Var fjärde person som lagt varor i en digital kundkorg lägger en order. Åtminstone om de sitter framför datorn. Motsvarande siffra för mobiltelefoner är 16 procent, enligt en färsk rapport av Adobe.

Det tioprocentiga gapet vill svenska betalföretaget Bambora minska på – med hjälp av artificiell intelligens.

– Att köpkonverteringen är lägre på mobilen jämfört med andra betalmöjligheter kan ha att göra med hur shoppingupplevelsen är optimerad, men också att det är besvärligare att fylla i sina kreditkortsuppgifter, säger produktchefen Daniel Hecker.

Bambora har tillsammans med svenska produktstudion Bontouch utvecklat en kortinläsningsmotor som med hjälp av ai-metoden deep learning gör arbetet åt användaren.

Läs mer:

Läs mer: Var femte svensk drabbad av nätbrott

I den demonstration Ny Teknik får ta del av tycks det vara en enkel process: Bontouch-utvecklaren Roland Persson håller upp ett kreditkort framför mobiltelefonens kamera, kortet scannas och uppgifterna dyker upp i rätt fält på betalsidan. Det sker på några sekunder.

– Det är definitivt snabbare än att fylla i allt själv, säger Persson.

– När vi började så såg vi att det fanns en del bra lösningar därute, men ingen vi tyckte levde upp till våra krav på enkelhet och kundfokus. Så vi började fundera på hur vi kunde optimera den här processen, att göra den enklare än någonsin, säger Daniel Hecker.

Då Bambora och Bontouch inledde utvecklingsarbetet fick de omgående lovande resultat. Men att nå den fas där de är i dag – utvalda aktörer har för tillfället tillgång till en testversion – har inte varit helt enkelt.

Kreditkort finns i alla tänkbara färger, siffrorna är upphöjda och har ett tunt lager av metall som gör att ljuset kan reflekteras i dem. Den sortens information är människan bra på att sortera bort utan att ens vara medveten om det, men det är inga självklarheter för artificiell intelligens. Utöver det hade Bontouch inledningsvis bekymmer med att förse sitt ai-program med tillräckligt stora dataset att öva på. Kreditkort är av förklarliga skäl svåra att få tillgång till.

– Det var faktiskt en av våra största utmaningar. Jag började med mina egna och fick några andra att skänka sina kort till vetenskapen. Men det var givetvis inte i närheten av vad vi behövde, säger Roland Persson.

Läs mer:

Läs mer: EU vill införa robotlagstiftning

Lösningen bestod i att utveckla en liten 3d-motor kapabel att rendera bilder av kreditkort. Den artificiella intelligensen fick således träna på ”fejkad” data.

– Då fick vi mycket data. Vi kunde flytta runt ljuskällorna och justera hur mycket ljus som reflekterades i korten. Det var inte superrealistiskt men en sak som är bra med deep learning-program är att man vill att de ska vara lite abstrakta, säger Roland Persson.

Att programmet är abstrakt innebär förenklat att ai:n har en större förmåga att skillnad på vilken information i ett kreditkort den ska ta hänsyn till och vilken den ska förkasta. Är algoritmerna för snäva i sin tolkning kommer den att bortse från korrekt information och därmed få en högre felprocent.

Bambora och Bontouch uppger att deras ai nu kan identifiera 98 procent av alla kreditkort.

– Det är tillräckligt bra skulle jag säga. De mest vanliga korten har den väldigt få problem med. Men en del kort, sådana jag knappt själv kan tyda, kommer den kanske aldrig att klara, säger Roland Persson.

Daniel Hecker vill inte uppge när tjänsten lanseras, men hälsar att Bambora kommer att bjuda in fler till den stängda betaversion som pågår nu.

Detta är Bambora

För några år sedan köpte riskkapitalbolaget Nordic Capitals åttonde fond en handfull olika betalföretag och slog samman dem till ett nytt: Bambora. De ägnar sig åt att förenkla och förbättra betaltjänster och satsar extra mycket på mobillösningar.

Bambora sköter transaktioner i 65 olika länder, har 100000 kunder, 650 anställda och omsatte under 2016 omkring två miljarder kronor. Ifjol slussades 450 miljarder kronor genom deras system.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt