Stanford listar de tio viktigaste spelen

2007-03-13 15:20  
Zork från 1980 med på listan

En kommitté vid Stanforduniversitetet har listat de tio viktigaste datorspelen. Anledningen är att datorspelande nu blivit en så viktig kulturell begivenhet att dess historia måste bevaras för framtiden.

Henry Lowood som är intendent vid History and Technology Collections vid Stanford University har tagit initiativet till en kanon för datorspel. Alltså en förteckning över sådana dokument som är "normerande" för exempelvis konst eller litteratur.

Ursprungligen kommer idén från en begäran till kongressbiblioteket i USA från flera amerikanska universitet om att datorspelen och dess historia måste bevaras.

- Att skapa denna lista är en markering om att digitala spel har en såväl kulturell som historisk betydelse, säger Henry Lowood till New York Times.

Flera av spelen, som valts ut av en kommitté som letts av Henry Lowood, representerar vart och ett starten av en spelgenre som fortfarande är vid gott liv.

Spacewar, som är det äldsta spelet på listan, anses exempelvis vara det första såväl multiplayerspel som actionspel.

I arbetet med att bevara gamla spel har Henry Lowood stött på flera problem.

- Hårdvaran som används för att spela ändras så ofta att det finns tusentals spel som bara kan spelas via emulatorer som körs i persondatorer, säger Henry Lowood.

Emulatorerna är tillgängliga att ladda ner via internet. Men de som distribuerar dessa har sällan tillstånd från dem som äger upphovsrätten för spelmaskinerna.

- Så i praktiken bryter emulatorerna mot upphovsrättslagarna, säger Henry Lowood.

Enligt Lowood ställer det här till problem i arbetet med att bevara spelen.

- Listan över spelen vi valt ut för vår kanon är ett sätt att säga "det här är grejorna vi måste se till att bevara först".


Listan på historiens viktigaste datorspel.
1. Spacewar (1962).
Tidigaste multiplayer- och actionspel. Dessutom först med tävlingsinslag.

2. Star Raiders (1979).

3. Zork (1980).
Starten för äventyrsspelen.

4. Tetris(1985).

5. SimCity (1989).
Etablerade genren där spelaren är "Gud" och kontrollerar sin värld. Bröt också konventionen om att "vinna".
"Ett av 1900-talets viktigaste konstverk".

6. Super Mario Bros.3 (1990).
Ett av de första "icke linjära" spelen där det också gick att förflytta sig både framåt och bakåt.

7. Civilization I/II (1991).

8. Doom(1993).

9. Warcraftserien(Start 1994).
Introduktionen av realtidsstrategi som bygger på ett berättande.

10. Sensible World of Soccer (1994)

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt