Digitalisering

Sonys mobiler ger brakförlust

Mobiltelefonerna fortsätter att ge japanska elektronikjätten Sony bekymmer. Årets förlust blir större än väntat.

Publicerad

Sony reviderar siffrorna för innevarande budgetår, som löper fram till sista mars 2015, och anger förlusten till motsvarande 15 miljarder kronor mot tidigare prognos 3,2 miljarder.

Företagets ordförande Kazuo Hirai sa vid en presskonferens på onsdagen att skärpt konkurrens från främst kinesiska tillverkare pressar marginalerna.

Han tänker parera vinstfallet med personalnerdragningar på 15 procent (omkring 1000 personer). Vidare ska företaget koncentrera sig på att konkurrera med Samsung och Apple i det övre prisregistret, exempelvis med vattentäta Xperia Z3, och lämna lågprismobilerna där konkurrensen från kinesiska tillverkare blir för svår. Dessutom ska företaget se till att nya mobilmodeller genast når USA-marknaden, och inte flera månader efter lanseringen i Japan.

För första gången sedan Sony noterades på börsen 1958 ställer företaget in utdelning till aktieägarna.