Saabs framtidsmotor gammal uppfinning

En pc med grafikkort och snabb hårddisk. Mer än så behövs inte för att visa en datortomografi i tre dimensioner på den tryckkänsliga skärmen.

Publicerad
På bilsalongen i Genève väckte Saabs motor med variabel kompression stor uppmärksamhet. Den presenterades som det största enskilda steget i utvecklingen mot snålare motorer. Men uppfinningen är inte ny. Inte heller är det Saab som har kommit på den. Redan 1969 sökte amerikanen Ernest Huber patent på en kompressormatad motor, där cylinder-raden lutades för att ge en variabel kompression. På detta patent stöder sig också Saabs egna patent. Och själva grundidén, variabel kompression, är egentligen lika gammal som förbränningsmotorn. Däremot är Saabs motorlaboratorium, med Per Gillbrand i spetsen, först med att utveckla en motor som passar en modern bil och som kan tillverkas rationellt. Det som, enligt Saab, har gjort motorn möjlig är den avancerade motorstyrningen Trionic. Denna mäter bland annat varvtal, belastning och bränslets kvalitet. Den stora vinsten med variabel kompression uppstår i överladdade motorer. Saab använde till en början turboaggregat. Men trycket räckte inte, därför valde man kompressor, trots att den stjäl lite mer effekt. Den motor som man presenterade i Genève är en rak femcylindrig bensinmotor på 1,6 liter. Trots den lilla cylindervolymen blir effekten 160 kW (225 hk) och vridmomentet 305 Nm. Det är prestanda som i en dubbelt så stor sexcylindrig motor. Men Saabmotorn drar upp till 30 procent mindre bensin. En liten motor arbetar oftare på hög belastning, då verkningsgraden är som bäst. Tack vare överladdningen är det möjligt att plocka ut hög effekt ur en sådan liten motor. Ju större överladdning desto mer effekt. Men nackdelen med överladdning är att bränsle-luftblandningen tenderar att självantändas (knackning) av kompressionen. Vid hög belastning sprutar man i turbomotorer därför in en överdos av bränsle för att kyla cylindern. Men detta ger störningar i avgasreningen och högre förbrukning av bränsle. Dessutom kan en motor med variabel kompression ha en betydligt högre kompression på låg belastning. I Saabs motor varierar kompressionen mellan 14:1 vid låg belastning och 8:1 vid hög belastning. - Verkningsgraden vid blandad körning ligger kring 18,5 procent, säger Per Gillbrand. Mot 14 procent för konventionella motorer. Om motorn kommer i produktion vet ännu ingen. Beslutet ligger hos GM i Detroit. Först måste Saab dock få resurser att utveckla motorer färdiga för produktion.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här