Digitalisering

Optimerar berg-och-dalbanan X-Train

Berg- och dalbanan X-Train i kinesiska Ningbo. Foto: Fraunhofer
Mätsensorer placeras på vagnshjulen. Foto: Fraunhofer

Vilka påfrestningar måste en berg-och-dalbana klara när vagnarna far fram i 130 km/h och ger g-krafter kring 5g. X-Train i nöjesparken Romon World har studerats i detalj.

Publicerad

Berg-och-dalbanetillverkaren Maurer Söhne i München har byggt banan X-Train i kinesiska Ningbo. Banan ger upphov till de största g-krafterna i sin klass, upp till 5g, och de 12 ton tunga vagnarna som tar upp till 24 passagerare går som mest i 130 km/h.

Forskare vid Fraunhoferinstitutet LBF genomförde en mätning på den färdiga banan, som är 450 meter lång och sträcker mot höjder på 30 meter. För drivningen upp svarar en linjärmotor på 3000 kW som kan accelerera en fullsatt vagn till 80 km/h på bara några sekunder.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här