Optimerar berg-och-dalbanan X-Train

2016-04-05 15:02  

Vilka påfrestningar måste en berg-och-dalbana klara när vagnarna far fram i 130 km/h och ger g-krafter kring 5g. X-Train i nöjesparken Romon World har studerats i detalj.

Berg-och-dalbanetillverkaren Maurer Söhne i München har byggt banan X-Train i kinesiska Ningbo. Banan ger upphov till de största g-krafterna i sin klass, upp till 5g, och de 12 ton tunga vagnarna som tar upp till 24 passagerare går som mest i 130 km/h.

Forskare vid Fraunhoferinstitutet LBF genomförde en mätning på den färdiga banan, som är 450 meter lång och sträcker mot höjder på 30 meter. För drivningen upp svarar en linjärmotor på 3000 kW som kan accelerera en fullsatt vagn till 80 km/h på bara några sekunder.

På den rullande materielen fästes sensorer för att mäta belastningen på hjulen samt mätning av sträckgränser på banan. Med mätdata kunde vagnarnas position på banan bestämmas exakt. Så mättes även acceleration och hastigheter.

Genom att utföra mätningarna i realtid på en färdig bana kan tillverkaren jämföra de beräkningar för påfrestningar som gjorts i samband med konstruktionen med de verkliga resultaten.

På så vis kan kommande konstruktioner optimeras och vissa delar i systemet kan utföras som lättare konstruktioner.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt