Digitalisering

Nu har Amazon lanserat sin e-handel i Sverige

Foto: TT/Zuma Press

Näthandelsjätten Amazon har landat med ”tiotusentals" varor från svenska varumärken. Under onsdagen öppnades Amazon.se.

Publicerad

Efter år av rykten och spekulationer har Amazon till sist lanserat sin e-handelssajt i Sverige. Amazon.se började ta emot beställningar tidigt under onsdagen.

– Vi är väldigt spända inför att lansera i Sverige, och vi är väldigt väldigt nöjda med det intresse som svenska handlare och varumärken har visat, säger Alex Ootes som ansvarar för Amazons etableringar i Europa i en intervju med TT.

TT: Varför ska svenskar, som redan har stor vana vid att handla på nätet, välja just er?

– Vi vet att våra kunder värderar tre saker: sortiment, låga priser och en bra leveransupplevelse.

Amazon uppger att den svenska sajten ska ha ett utbud på över 150 miljoner produkter, och att ”tiotusentals” av dessa kommer från svenska företag. Varumärken som uppges ha hoppat på Amazons erbjudande är Electrolux, Lagerhaus, OBH Nordica, Ellos, Brio, Bonnierförlagen och Ifö.

Alex Ootes uppger att Amazon redan har hundratals anställda i Sverige, och planerar att anställda ännu fler i takt med att plattformen växer.

– Men det här är dag ett för oss. Det ni ser är bara början på Amazon i Sverige, ni kan vara lugna i att våra team jobbar hårt för att göra upplevelsen lite bättre varje dag, säger han.

På den svenska marknaden erbjuder Amazon nu fri frakt på alla beställningar över 229 kronor, då sker leveransen via Postnord och uppges ta två till fem arbetsdagar. Det går också att betala extra för att få expressleverans inom två arbetsdagar.

Tidigare i år stod det klart att logistikbolaget Kuehne Nagel kommer att stå för Amazons svenska lagerverksamhet. De har etablerat ett 15 000 kvadratmeter stort lager i Eskilstuna logistikpark.

Amazons medlemsprogram Prime som bland annat ger gratis frakt och ett antal förmåner har däremot inte släppts i Sverige ännu.