Digitalisering

Nokia får stryk på viktigaste mobilsegmentet

N900 Nokias nya vapen

Nokia får stryk av en hel rad tillverkare av avancerade mobiler. Mobiljätten är fortfarande dubbelt så stor som tvåan. Men konkurrenterna tar in.

Publicerad

Försäljningen av avancerade mobiler fortsätter att växa snabbare än andra modeller. Trots finansiell kris och lågkonjunktur säljs nu 13 procent fler av de dyrare modellerna än för ett år sedan. Det kan jämföras med hela mobiltelefonförsäljningen som var ungefär lika stor som för ett år sedan. Ökningen var bara 0,1 procent.

De avancerade mobilerna börjar nu också få stora försäljningsvolymer. Över 40 miljoner smart phones såldes bara under det tredje kvartalet i år. Det är 13 procent av alla sålda mobiler.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här