Näbbig nos kan bryta ljudvallen i tysthet

Kan en pelikanliknande näbb, måsvingar och ny typ av stjärtparti vara lösningen som ger affärsjetplanet överljudsfart utan att orsaka ljudbangar? Flera flygplanstillverkare undersöker saken.

Publicerad Uppdaterad
T h ett F-5 med modifierad nos. Strax bakom följer Nasas mätplan som mäter tryckförändringar. Foto Nasa Två grupper kommer den här veckan att redovisa sina rön när det gäller möjligheten att bygga affärsjetplan för överljudsfart vid en konferens i Las Vegas, rapporterar Wall Street Journal. En av dem som studerat frågan är den avlidne Gulfstreamchefen Allen Paulsons son Michael, som vill fortsätta faderns dröm om ett litet överljudsplan för affärsmän. Den andre är Texasmiljardären Robert Bass. Paulson har med hjälp av Lockheed Martin gjort avancerade tester som visar att det teoretiskt går att bryta ljudvallen utan att orsaka den förödande ljudbang som gjorde att Concorde aldrig fick flyga i överljudsfart över land. Både Paulson och Bass har skisser på affärsjetplan med plats för 10 - 12 passagerare. Att utveckla ett sådant plan kan komma att kosta upp till tre miljarder dollar, över 20 miljarder kronor. Ska flygplanstypen över huvud taget gå att sälja får det sedan inte kosta mer än en halv miljard kronor, även för affärsmän finns en smärtgräns. De enda verkliga flygprov som gjorts har utförts av Nasa, som byggde om fronten på ett F-5 plan till en pelikannäbbsliknande nos och sedan mätte tryckvågor med ett efterföljande F-15-plan. Försöken visade att tryckvågen verkligen minskade, nostypen skulle kunna ge jäktade affärsmän möjligheten att förflytta sig över kontinenterna i överljudsfart utan att det märktes nere på marken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här