Mobilförbud i bilen utreds

2011-11-24 13:56  

Att knappa in telefonnummer, skriva sms och surfa bakom ratten ökar olycksrisken. Men hur ska man få svenska förare att köra säkert? Nu ska frågan utredas.

Förbud, informationskampanjer eller ett "driving mode" för mobilen. Vilka som är de bästa åtgärderna för att få svenskarna att inte använda mobiltelefoner på ett trafikfarligt sätt ska nu utredas av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) på uppdrag av regeringen. Resultatet ska presenteras i april nästa år.

- Trafiksäkerheten kan förbättras med tekniska hjälpmedel, men fel använt kan den till och med försämras. Eftersom undersökningar visar att förbud har begränsad effekt för trafiksäkerheten, måste vi se vilka andra åtgärder som kan vidtas, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd i ett uttalande.

Forskning har visat att olycksrisken ökar dramatiskt om föraren släpper blicken från vägen i mer än två sekunder - för att till exempel skriva ett sms.

Samma studier visar att det däremot inte behöver leda till någon ökad olycksrisk att bara prata i telefon samtidigt som man kör. Det finns heller inte belagt att det skulle vara farligare att prata utan handsfree än med.

- Men frågan är komplex. Om det är farligt att prata i telefon samtidigt som man kör beror bland annat på vad samtalet handlar om. Det är stor skillnad om din man ber dig köpa mjölk på vägen hem eller om han säger att han vill skiljas, säger Katja Kircher, forskare på VTI.

Sverige är det enda landet i Europa som inte har något förbud mot att prata i mobil utan handsfree i bilen. Tidigare under hösten har VTI lämnat in en rapport om forskningsläget till regeringen.

I rapporten konstaterar VTI att i länder som infört förbud mot att använda handhållen mobiltelefon så minskar användningen under ungefär ett år. Sedan gå den tillbaka till samma nivå som före förbudet.

Förbud är heller inte enda vägen. VTI ska nu undersöka vilka andra möjligheter som finns.

Ett förslag som lyft fram är att bärbara apparater får ett "driving mode" på samma sätt som det finns ett "flight mode".

- Det finns redan appar som ska göra bilkörandet säkrare, men en viktig fråga är vem som ska ha ansvar för att tekniken är säker. Ska det vila på bilföraren eller på mobiltelefontillverkarna? säger Katja Kircher.

- Det är heller inte bara mobiltelefoner som är distraherande i bilen. Det kan också vara att äta en macka och det finns redan i dag en lagstiftning mot vårdslöshet i trafik.

En väg att gå kan enligt Katja Kircher att titta på andra områden. Stora informationskampanjer kan till exempel hjälpa till att göra förare uppmärksamma på problemet och förändra attityder.

Marie Alpman

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt