Digitalisering

Kvinnor är nu flitigast på att blogga

Hans Kullin

Nu är den typiska svenska bloggaren en ung kvinna. För ett par år sedan var det en medelålders man. Det är mode, design och andra mjuka och kulturella ämnen som lockar kvinnorna.

Publicerad

Hans Kullin, en av pionjärerna bland svenska bloggare med mediebloggen Media Culpa, har vid tre tillfällen sedan 2005 gjort en stor enkät bland svenska bloggare. Den senaste visar nu en total omsvängning.

Den kvinnliga andelen bloggare har på bara några år gått från 39 till 76 procent. Samtidigt har ålderna på bloggarna sjunkit kraftigt.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här