Digitalisering

Hyundai lanserar holografiska ar-lösningar

Foto: Hyundai

Hyundai investerar i schweiziska Wayray. Uppstartföretagets holografiska ar-lösningar ska föra in förstärkt verklighet i de koreanska fordonen.

Publicerad

Det schweiziska uppstartföretaget har utvecklat en mer avancerad variant av bilarnas traditionella head-up display. Wayrays holografiska AR-lösningar skapar en äkta förstärkt verklighetsupplevelse (Augmented Reality) där virtuella föremål kan integreras sömlöst med bilens interiör.

Tekniken öppnar också upp för många andra lösningar. Bland annat är det möjligt att visa trafikinformation och flera virtuella föremål direkt på vägen genom vindrutan. Nu har Hyundai investerat i tech-bolaget. Biltillverkaren ser möjligheter för att tekniken kan öppna upp nya områden, exempelvis en ar-plattform för smarta städer och smart mobilitet.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här