Hyundai lanserar holografiska ar-lösningar

2018-11-01 16:45  
Foto: Hyundai

Hyundai investerar i schweiziska Wayray. Uppstartföretagets holografiska ar-lösningar ska föra in förstärkt verklighet i de koreanska fordonen.

Det schweiziska uppstartföretaget har utvecklat en mer avancerad variant av bilarnas traditionella head-up display. Wayrays holografiska AR-lösningar skapar en äkta förstärkt verklighetsupplevelse (Augmented Reality) där virtuella föremål kan integreras sömlöst med bilens interiör.

Tekniken öppnar också upp för många andra lösningar. Bland annat är det möjligt att visa trafikinformation och flera virtuella föremål direkt på vägen genom vindrutan. Nu har Hyundai investerat i tech-bolaget. Biltillverkaren ser möjligheter för att tekniken kan öppna upp nya områden, exempelvis en ar-plattform för smarta städer och smart mobilitet.

Läs mer: Experterna: Ar och vr ger nya affärer

– Wayray besitter en anmärkningsvärd expertis inom både hårdvaru- och mjukvaruutveckling för holografiska AR-bildsystem. Hyundai/Wayray-samarbetet kommer hjälpa oss att tillsammans etablera ett helt nytt ekosystem som utnyttjar ar-teknik för att förstärka inte bara navigationssystem, utan även skapa en ar-plattform för smarta städer och smart mobilitet. Det är nya affärsområden för Hyundai Motor som kommer resultera i fler innovativa kundupplevelser, säger Dr. Youngcho Chi, Chief Innovation Officer och Executive Vice President på Hyundai Motor Group.

Läs mer: Teknik från dataspel får nybyggen att låta – innan de har byggts

Tekniken kan också integreras med bilens sidorutor, vilket gör den användbar som underhållning för passagerarna i baksätet. Wayray grundades 2012 av Vitaly Ponomarev, Med över 250 anställda och huvudkontor i Lausanne, Schweiz har man snabbt positionerat sig som ledande inom holografisk ar-teknik. Tidigare i år investerade även premiumtillverkaren Porsche, 80 miljoner dollar i Wayray.

Charlie Hedstad

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt