Digitalisering

Gult ger bättre bild på 3d-skärm

Mer levande hävdar tillverkaren Foto: Sharp

Genom att bygga upp bilden på 3d-skärmar med fyra färger istället för dagens tre blir bilderna mer levande. Det hävdar den japanska elektronikjätten Sharp som utvecklat en skärm som också använder gult.

Publicerad

Att få till bra ljusstarka bilder på lcd-skärmar för 3d knepigt. Världens tillverkare kämpar för att få upp ljusstyrkan och bli av med de ”spökbilder” i form av dubbla konturer som blir resultatet när skärmen, och glasögonen, omväxlande visar bilden för höger respektive vänster öga. Och som vår hjärna lägger ihop till en bild med djup.

Japanska Sharp hävdar nu att de utvecklat en skärm som löser problemen. Genom att kombinera flera olika tekniker har ljusintensiteten fördubblats och spökbilderna eliminerats. Dessutom har färgåtergivningen blivit bättre.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här