Gult ger bättre bild på 3d-skärm

2010-04-12 10:20  
Mer levande hävdar tillverkaren Foto: Sharp

Genom att bygga upp bilden på 3d-skärmar med fyra färger istället för dagens tre blir bilderna mer levande. Det hävdar den japanska elektronikjätten Sharp som utvecklat en skärm som också använder gult.

Att få till bra ljusstarka bilder på lcd-skärmar för 3d knepigt. Världens tillverkare kämpar för att få upp ljusstyrkan och bli av med de ”spökbilder” i form av dubbla konturer som blir resultatet när skärmen, och glasögonen, omväxlande visar bilden för höger respektive vänster öga. Och som vår hjärna lägger ihop till en bild med djup.

Japanska Sharp hävdar nu att de utvecklat en skärm som löser problemen. Genom att kombinera flera olika tekniker har ljusintensiteten fördubblats och spökbilderna eliminerats. Dessutom har färgåtergivningen blivit bättre.

Bakom det senare ligger en teknik att bygga upp bilden på skärmen med fyra färger istället för de tre som används idag. Gula bildpunkter kompletterar här de röda, gröna och blå bildpunkter som utgör dagens rgb-system. Resultatet uppges klarare färger som ger bättre djup och gör bilden mer levande.

Ulla Karlsson-Ottosson

Mer om: 3D-teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt