Göteborg och Microsoft överens om Office 365-lösning

2017-10-20 07:09  
Det är Intraservice, nämnden som ansvarar för Göteborgs it-drift, som lett arbetet med byta tjänsteplattform till Office 365. Foto: Fredrik Sandberg / TT, Imago sportfotodienst

Efter tvärstoppet: nu har Göteborg återupptagit sin utrullning av Office 365. ”Vi har löst röjandeproblematiken”, säger Nisse Waldefeldt, förvaltningschef för Intraservice.

Det är Intraservice, nämnden som ansvarar för Göteborgs it-drift, som lett arbetet med byta tjänsteplattform till Microsofts delvis molnbaserade Office 365. Tjänsten har rullats i tre faser och det var inför den sista – då ytterligare 20000 kommunanställda skulle få tillgång till den – jurister på stadsledningskontoret drog i nödbromsen.

– Vi såg att det fanns teknisk möjlighet för Microsoft att få åtkomst till våra uppgifter. Vi känner att vi vill ha full kontroll och därför tog vi det beslutet, sa Sarah Arlebrink till Ny Teknik i förra veckan.

Nu är Arlebrink och hennes kolleger överens med Intraservice och Microsoft om en lösning. Ett avtalstillägg har upprättats – som ska reglera hur Microsoft får ta del av Göteborgs information.

Läs mer:

Läs mer: Strid om säkerhetsriskerna i Office 365

-All mänsklig kontakt med Göteborgs information ska godkännas av Göteborg. Det gäller både Microsoft och alla eventuella underleverantörer, säger Nisse Waldefeldt.

Lösningen är i princip den den ”customer lockbox” Ny Teknik berättade om häromdagen.

- Vi har jobbat stenhårt med det här, för att höja säkerheten och lösa röjandeproblematiken, säger Nisse Waldefeldt.

Peter Ottsjö

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt