Google letar bilder på nytt sätt

2008-04-29 14:25  

Google har utvecklat en ny metod för att leta bilder på webben. Den kombinerar bildigenkänning med den metod för textsökning som gjort Google till ett av världens mest framgångsrika företag.

Basen för Googles framgångar är algoritmen "Page Rank" som mäter och rankar resultatet av textbaserade sökningar.

Nu har företaget även utvecklat algoritmen "Visual Rank" som gör det samma för bildsökningar.

Metoden som finns beskriven i en forskningsrapport presenterades förra veckan vid International World Wide Web Conference i Beijing, skriver New York Times.

I en test granskade forskarna de två tusen mest populära produkterna från Googles produktsök som exempelvis "Ipod" och "Xbox".

Med Visual Rank genererade sökresultaten 83 procent färre irrelevanta bilder jämfört med Google nuvarande bildsökningsfunktion.

De tjänster för bildsökning som idag används av de stora sökföretagen, inklusive Google, använder bara sparsamt teknik för bildigenkänning. Istället bygger sökningarna på de texter som inramar bilderna.

I klassisk bildigenkänning jämförs en bild med en referensbild. Söker någon efter Eifeltornet så plockas en känd bild av det fram ur en databas. Om en ny bild är tillräckligt lik så klassas även den som en bild av Parisarnas stolthet.

Men den metoden bedöms inte vara realistisk att använda för storskalig sökning á la Google.

Istället letar "Visual Rank" efter det som forskarna kallar "visual themes" i en samling bilder av ett föremål innan var och en av bilderna får ett rankingvärde liknande det som används i Page Rank.

Ett exempel är en bildsökning på "MacDonalds" där algoritmen försöker identifiera de välkända gula valvbågarna som bildar ett "m".

En bild där m:et är framträdande rankas då högre än en bild där de gula bågarna hittas i bakgrunden.

Än så länge finns Googles nya bildsökningsteknik endast i form av forskningsrapporten "PageRank for Product Images Search" och företaget har inte sagt om eller när tekniken kan komma till praktisk användning.

En tjänst som redan använder bildigenkänning för sökningar är Like.com.

Där kan besökare exempelvis leta efter en speciell typ av bruna skor med karaktäristiska spännen och få sökresultat från olika webbaffärer, skriver New York Times.

– Istället för att bygga på textsökning inriktar sig vår tjänst på att matcha former eller föremål som är svåra att beskriva med bokstäver, säger Munjal Shah som är vd för Riya som driver Like.com.

– Men jag tror att det som Google nu försöker göra är omöjligt. Min åsikt är att det inte finns några metoder som passar för storskalig bildsökning, säger Munjal Shah till New York Times.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt