Fler dyra mobiler ska ta Sony Ericsson ur svackan

2008-10-17 08:01  

Det blev ett riktigt magplask för mobiltillverkaren Sony Ericsson när resultatet för tredje kvartalet publicerades i dag. Men med ett pärlband av nya toppmodeller ska den negativa utvecklingen vändas, säger Sony Ericsson-chefen Dick Komiyama.

För ett år sedan visade Sony Ericsson upp en kvartalsvinst på 267 miljoner euro och ett genomsnittligt försäljningspris per mobil på 120 euro.

Nu är det ett helt nytt läge. Det genomsnittliga priset för en Sony Ericsson-mobil har fallit till 109 euro vilket resulterat i en förlust på 25 miljoner euro för tredje kvartalet i år.

Sony Ericssons ägare, japanska Sony och svenska Ericsson, satte i höstas in veteranen Dick Komiyama för att räta upp ett vacklande Sony Ericsson.

Nu ska kostnaderna minskas, utvecklingen av nya mobiltelefoner ska gå snabbare och Sony Ericsson ska pumpa ut fler högprismobilen på marknaden.

I kvartalsrapporten nämner Dick Komiyama flera produktnyheter som ska få upp vinsten.

1.Den första UMA-mobilen G705u som fungerar både i mobilnät och ip-nät.

2. Tre nya Walkmanmobiler.

3. De tre”Youtube-mobilerna” W595, W902 och G705.

4. Musiktjänsten Playnow.

5. Telenorversionen av Walkman 902 med Playnow intergrerat.

6. Och så naturligtvis det stora hoppet, multimediamobilen Xperia X1, som nyligen har börjat säljas.

Dick Komiyama spår att världsmarknaden i år ökar med 10 procent eller cirka 110 miljoner nya mobiltelefoner till en ny rekordsiffra på drygt 1,2 miljarder mobiler.

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt