Digitalisering

Fler dyra mobiler ska ta Sony Ericsson ur svackan

Nye Sony Ericsson-chefen Dick Komiyama rensar ut det gamla och lägger upp en ny strategi. Foto: Sony Ericsson
Sony Ericssons hopp, multimediamobilen Xperia X1. Foto: Sony Ericsson

Det blev ett riktigt magplask för mobiltillverkaren Sony Ericsson när resultatet för tredje kvartalet publicerades i dag. Men med ett pärlband av nya toppmodeller ska den negativa utvecklingen vändas, säger Sony Ericsson-chefen Dick Komiyama.

Publicerad

För ett år sedan visade Sony Ericsson upp en kvartalsvinst på 267 miljoner euro och ett genomsnittligt försäljningspris per mobil på 120 euro.

Nu är det ett helt nytt läge. Det genomsnittliga priset för en Sony Ericsson-mobil har fallit till 109 euro vilket resulterat i en förlust på 25 miljoner euro för tredje kvartalet i år.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här