Flattr samarbetar med Adblock plus

2016-05-03 15:47  
Användarna ska få chansen att betala till den som producerar innehåll med pengar i stället för att titta på annonser. (Bild ur Flattr:s webbfilm)

Annonsblockerare blir allt mer populärt bland webbsurfare. Nu vill Eyeo, företaget bakom populära Adblock plus, ge användarna chansen att betala till den som producerar innehåll med pengar i stället för att titta på annonser.

Tillsammans med svenska Flattr, som sedan 2010 driver en tjänst där den som vill kan ge bidrag till sajter som de gillar, har de båda företagen nu utvecklar Flattr plus. Det skriver IDG.se.

Till skillnad från vanliga Flattr där användaren måste klicka på de sajter som de vill skänka pengar till så ska Flattr plus skänka pengar till de sajter som användarna besöker mest. Precis som i vanliga Flattr så dras pengarna från en pott där användarna fyller på valfri summa pengar varje månad.

Den som driver en sajt måste själv anmäla sig till Flattr plus för att få del av utbetalningarna, men enligt en artikel i Techcrunch ska företagen spara pengar för en viss sajt tills dess att den väljer att ansluta sig till systemet.

Till en början ska Flattr plus och Adblock plus vara separata produkter, men på sikt planerar Eyeo att slå ihop dem till en och samma produkt.

  

Få koll på digitaliseringen av samhälle och företag med nyhetsbrevet Digital Teknik!

Jonas Ryberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt